Onthuld: de eerste SUV van DS

DS presenteert de DS7 Crossback. Dat is niet alleen de eerste SUV van het merk, maar ook het nieuwe vlaggenschip en de eerste volledig eigen auto sinds de afscheiding van Citroën

We zagen de auto al even op wazige foto’s toen hij per ongeluk ongecamoufleerd in het Chinese verkeer werd gespot, maar nu is ie dan officieel onthuld: de DS7 Crossback. Dat is niet alleen de eerste SUV van het merk, maar ook het eerste volledig eigen model sinds de afscheiding van Citroën.

Beetje Audi, vooral DS

Dat de DS7 het eerste eigen model is, is ook een beetje aan de auto af te zien. Misschien verbeelden we het ons, maar het design lijkt wat meer rust uit te stralen dan de eerdere DS-modellen. Toch blijft het DS-karakter behouden. Er zitten wat Audi-trekjes in, maar verder staat er een auto die duidelijk in het DS-aanbod thuishoort. Bijzonder is de lichttechniek, met 180 graden draaibare LED’s in de koplampen en ‘rollende’ knipperlichten.

Interieur

In het interieur valt op dat het dashboard vrij leeg is, met centraal een groot 12-inch touschreen. Dat scherm is naar persoonlijke voorkeuren in te delen. Op gebied van infotainment zijn het MirrorScreen en DS Connect aanwezig. Voor het geluid is een Focal Electra-audiosysteem aanwezig. Een nieuw veersysteem zorgt voor extra comfort onder het rijden.

Personaliseren

DS zou DS niet zijn als er niet volop te personaliseren viel. Op de lijst met mogelijkheden staan zelfs klassieke afwerkingstechnieken als parelstiksels en guillochage. Dat laatste is een techniek die ook voor luxe horloges wordt gebruikt. Als basis zijn er vijf interieurthema’s. Daarbij is ook veel leer te vinden, ook voor de middenconsole. Afwerking met kristallen is ook mogelijk.

Motoren

Het motorenaanbod bestaat uit vijf stuks, drie voor benzine en twee voor diesel. De THP S&S-motor is er in een versie van 180 en 225 pk, beide gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Verder is er de PureTech S&S met een vermogen van 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het dieselaanbod bestaat uit de BlueHDi met 130 of 180 pk. Die eerste is er zowel met handgeschakelde zesbak als achttrapsautomaat, die laatste is er alleen met de automaat.

E-Tense

Naast de versies met alleen een verbrandingsmotor, zal de DS7 Crossback ook als plug-in hybride op de markt komen. Voor de plug-in hybrideversie wordt een 200 pk sterke benzinemotor genoemd, die samen met twee elektromotoren een gecombineerd vermogen van 300 pk levert. Die pk’s worden via een achttrapsautomaat over alle vier de wielen verdeeld. In de volledig elektrische modus komt de auto 60 kilometer ver op één batterijlading. Het nieuwe label dat DS voor de plug-in hybridemodellen voert luistert naar de naam E-Tense. Uiteindelijk zal elk DS-model een plug-in hybrideversie krijgen.

Assistentie

Op gebied van veiligheids- en rijhulpsystemen is de DS7 Crossback ook goed uitgerust. Met DS Connected Pilot zet de auto een stap richting autonoom rijden. Met het systeem kan de auto namelijk tot 180 km/h zelfstandig binnen de rijstrook blijven en de snelheid regelen. Daarmee is het systeem dus vooral geschikt voor op de snelweg en/of in files. Verder is er een parkeerassistent, nachtzichtassistent, vermoedheidsherkenning en lichtassistent.

Presentatie

Volgende week zal DS de DS7 Crossback uitgebreid onthullen op de Autosalon van Genève. Vanaf dat moment is de auto ook al meteen te bestellen als extra aangeklede La Première-uitvoering. Een moment voor de marktintroductie wordt nog niet genoemd, wel dat de plug-in hybrideversie in het voorjaar van 2019 aan het aanbod wordt toegevoegd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.