Het Italiaanse designhuis Italdesign heeft een nieuw submerk opgezet: Italdesign Automobili Speciali. Wat voor producten daarvandaan komen is niet moeilijk te raden. Het eerste resultaat is de – nog naamloze – hypercar die je bovenaan dit artikel ziet. De auto is volgens de Italianen bedoeld voor verzamelaars en ‘visionaire enthousiastelingen’.
Racewagenprestaties
Mocht de doelgroep dat willen, dan is de auto in staat om flinke prestaties neer te zetten op het asfalt. Volgens Italdesign combineert de hypercar racewagenprestaties met een typegoedkeuring voor de openbare weg. Achterin ligt een 5.2-liter V10. Het aantal pk’s wordt niet opgegeven, maar de sprinttijd naar de 100 km/h wel. Die sprint is in 3.2 seconden achter de rug, terwijl de topsnelheid in ieder geval de 330 km/h voorbij gaat.
Koolstofvezel
Het modulaire chassis van de hypercar is opgebouwd uit koolstofvezel en aluminium. Het ‘plaatwerk’ van de auto is volledig van koolstofvezel. Grofweg is de onderste helft van de auto gevormd door aerodynamica en moest de bovenste helft vooral de lijnen van een traditionele GT laten zien, aldus de Italianen. De auto is zo’n 1,20 meter hoog. De lengte en breedte zijn met respectievelijk zo’n 4,8 en net geen twee meter een stuk gebruikelijker.
Vijf exemplaren
Van de Italdesign-hypercar zullen slechts vijf exemplaren worden gebouwd, waarvan de laatste eind 2017 gereed moet zijn. Wie het ongetwijfeld niet zo bescheiden bedrag op het prijskaartje kan missen, kan zijn auto met styling- en prestatiepakketten naar wens verder samenstellen. Tot slot meldt Italdesign dat de hypercar volledig is bedacht, ontworpen en gebouwd in de Italdesign-fabriek in Moncalieri, Turijn.
Update:
Inmiddels heeft men ook bekendgemaakt hoe de auto gaat heten. De naam luidt Zerouno, oftewel nul-één. Ook is er nu beeld van de achterkant van de auto, zoals je bovenaan dit artikel kunt zien.