Op de Autosalon van Genève zal Ferrari een volledig nieuw model zijn werelddebuut laten beleven: de 812 Superfast. De auto kan gezien worden als de opvolger van de F12 Berlinetta en F12tdf. Zoals de laatste twee cijfers in de typenaam misschien al doen vermoeden, huist onder de lange motorkap weer een V12. Niet zomaar een, want met een vermogen van maar liefst 800 pk is het de krachtigste productiemotor ooit. Ferrari belooft zelfs dat het de snelste Ferrari ooit is. De cijfers? Een sprint naar de 100 km/h in 2,9 seconden en een topsnelheid van ‘meer dan 340 km/h’. De LaFerrari blijft daarmee echter fractioneel sneller.
Het design
Qua design is de 812 Superfast duidelijk te herkennen als opvolger van de F12. Het Ferrari Styling Centre heeft in de achterkant designelementen van de 365 GTB4 uit 1969 willen laten terugkomen. In het front zijn onder andere actieve kleppen toegepast voor de aerodynamica. In de C-stijl zit een aerodynamische ‘by-pass’, die op de heupen van de auto weer naar buiten komt. Ferrari-rood is niet zomaar Ferrari-rood, want we kijken naar een nieuwe lakkleur. Met de naam Rosso Settanta. Die kleur is ontworpen ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van Ferrari.
De motor
De 6.5-liter V12 is net als bij de voorganger achter de vooras gepositioneerd. Naast de 800 pk, levert de motor 718 Nm aan trekkracht. Het overgrote deel daarvan is al bij lage toerentallen beschikbaar, dus de auto moet al snel van zijn plek kunnen komen. Voor het eerst op een high-performancemotor past Ferrari een directe brandstofinspuiting toe, met een druk van 350 bar. De techniek van de motor is in de basis gelijk aan de atmosferische Formule 1-blokken. Over de transmissie laat Ferrari alleen weten dat deze is voorzien van een dubbele koppeling.
Het onderstel
De Ferrari 812 Superfast zal de eerste zijn met elektrische stuurbekrachtiging. Samen met Side Slip Control moet het mogelijk zijn om de auto op eenvoudige wijze ‘maximaal te ervaren’. Verder is de auto voorzien van het systeem Virtual Short Wheelbase 2.0. Deze software zorgt dat de handling wordt geoptimaliseerd en de auto sneller reageert op commando’s van de bestuurder. Verder is Ferrari’s nieuwste geschikt voor zowel de weg als het circuit, terwijl de auto toch genoeg comfort biedt om hem dagelijks in te zetten.
Het interieur
In het interieur wordt comfort en ruimte niet vergeten. Nieuw zijn de sportstoelen en de ‘human-machine interface’, maar ook het stuurwiel en instrumentencluster zijn nieuw vormgegeven. Tot slot is de Ferrari voorzien van het laatste infotainment dat de Italianen in huis hebben. Ook het aircosysteem is vernieuwd.
De première
Op de Autosalon van Genève volgende maand zal de Ferrari 812 Superfast zijn wereldpremière maken. Dan zullen we waarschijnlijk ook meer te horen krijgen over de prijs, marktintroductie en andere details.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review