Mercedes’ huistuner werd in 1967 opgericht door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher. De drie letters staan voor Aufrecht und Melcher, Großaspach. Mercedes-AMG – zoals het tegenwoordig officieel heet – bestaat dit jaar dus 50 jaar. Dat werd al gevierd met een Edition 50-uitvoering voor de gefacelifte Mercedes-AMG GT, de tweede en op dit moment de enige volledig eigen ontwikkeling van AMG.
Zelfstandig
AMG werkte eerst zelfstandig, maar richtte zich al wel op het aanpassen van Mercedessen. Daarbij geldt de AMG 300 SEL 6.8 uit 1971 als een mijlpaal, met zijn overwinning bij de 24 Uur van Spa-Francorchamps. Sinds 1990 werkt het samen met Mercedes-Benz, met de C 36 AMG uit 1993 als eerste resultaat. Sinds 2005 is AMG volledig eigendom van Mercedes-Benz. De Mercedes-Benz SLS AMG uit 2010 is de eerste volledig eigen ontwikkeling van AMG.
Werkplaats in een molen
Het begon met een racemotorenwerkplaats in een molen, maar de in Affalterbach gevestigde fabrikant is inmiddels uitgegroeid naar 1.500 werknemers. Opvallend is de One Man, One Engine-filosofie, waarbij elke motor met de hand wordt gebouwd door één werknemer. Welke werknemer dat is, is terug te zien aan de handtekening op een badge op het motorblok.
Uitgebreid dealernetwerk
De VS, Duitsland en China zijn AMG’s grootste afzetmarkten. AMG heeft ook zijn eigen dealernetwerk in de vorm van de AMG Performance Centers, waarvan er inmiddels 400 staan in 40 landen. Deze week kwam er een nieuwe bij in Tokio en ook in Australië wordt het netwerk op korte termijn uitgebreid.
Recordjaar
Naast een goed jaar op de circuits, boekte AMG vorig jaar een afzetgroei van 44,1%, met een afzet van zo’n 99.235 auto’s. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2013. Op dit moment heeft AMG meer modellen dan ooit in het aanbod, om precies te zijn meer dan vijftig. Voor 2017 verwachten de Duitsers dus opnieuw recordcijfers.
Voor 2017: de hypercar
Er waren al geruchten, teasers en summiere informatie, maar nu is het dan helemaal rond: in 2017 komt AMG met een straatlegale hypercar met Formule 1-techniek. Het wordt de eerste straatauto met Fomule 1-hybride aandrijflijn. De auto zal meer dan 1000 pk over alle vier de wielen gaan verdelen. De voorwielen worden daarbij volledig elektrisch aangedreven. Meer meldt men nog niet, maar wel dat zowel vermogen als efficiëntie hoog in het vaandel staan. Geheel in lijn met de AMG Future Performance-filosofie, waarbij ook de sportwagens een beetje om het milieu denken.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review