De auto mag in Nederland dan wel geen grote rol spelen, het is wel het vlaggenschip van Lexus: de LS. Lexus heeft op de North American International Auto Show in Detroit de nieuwe generatie gepresenteerd, nadat ze hem eerst – vrij letterlijk – lieten doorschemeren. De beurs in Detroit is niet zomaar uitgekozen, want de allereerste generatie werd er ook onthuld. De eerste generatie, die de geboorte van Lexus betekende.
Design
Met het design van de nieuwste generatie heeft Lexus het iets anders aangepakt dan bij de voorgangers. Het design is wat spannender, dynamischer, maar het grootste verschil is dat Lexus een beetje van de klassieke sedanvorm is afgestapt. De nieuwe LS biedt volgens Lexus een combinatie van de (binnen)ruimte van een sedan, met het uiterlijk van een coupé. De auto is lager, langer en breder dan zijn voorganger.
Interieur
Eenmaal ingestapt kom je terecht in geventileerde en verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, die op 28 manieren te verstellen zijn. Achterin kunnen Ottoman-zetels worden geïnstalleerd, waarmee je volgens Lexus het comfort van de businessclass ervaart. Het interieur is al met al gericht op Omotenashi, oftewel gastvrijheid. Verschillende interieurdelen, zoals de houtpatronen, zijn met de hand bewerkt.
(Geen) geluid
Het geluid dat de motor produceert is met tuning extra sportief gemaakt, maar tegelijkertijd zorgt Active Noise Control dat er toch niet te veel van het interieur binnendringt. Het systeem produceert zogenaamd tegengeluid via de speakers, zodat geluiden van buitenaf niet te horen zijn. Wil je wel wat horen, dan kan dat worden verzorgd door de standaard geïnstalleerde Mark Levinson-audio-installatie. Een 3D surroundsysteem is optioneel.
Aandrijflijn
De nieuwe LS wordt gebouwd op het nieuwe GA-L-platform waar ook de LC op staat. Dat platform zorgt voor een laag zwaartepunt, dan zorgt voor goede rijeigenschappen en rijcomfort. De nieuwe LS wordt standaard voorzien van een volledig nieuw ontwikkelde 3.5-liter V6 twinturbomotor, die 421 pk levert. Samen met het koppel van 600 Nm is dat genoeg om de LS in 4,5 seconden naar de 100 km/h te lanceren. De motor is gekoppeld aan een automaat met maar liefst tien trappen, die de pk’s standaard naar de achterwielen stuurt. Vierwielaandrijving is leverbaar.
Veiligheid
Aan veiligheidssystemen is in ieder geval Vehicle Dynamics Inegrated Management aanwezig. Dat systeem zorgt voor extra tractie en wendbaarheid, zonder dat dat ten koste gaat van het comfort aan boord. Ook de Lexus Dynamic Handling (vierwielbesturing) is aanwezig. Verder is er standaard het Lexus Safety System+, met alle systemen die daarbij horen. Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering is daarbij een nieuwe primeur. Daarmee kan de auto een voetganger ontwijken zonder daarbij de rijbaan te verlaten. Met Lexus CoDrive, dat de besturing overneemt, is semi-autonoom rijden mogelijk.
Het exacte moment van de marktintroductie en de prijzen volgen op een later moment.
Update:
Lexus heeft bekendgemaakt dat het later deze maand op de New York International Auto Show de sportversie van de nieuwe LS zal onthullen. Dat is de LS 500 F Sport. Meer maakt Lexus op dit moment nog niet over de auto bekend. We zullen het nog even moeten doen met deze teaser.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review