Hyundai Ioniq rijdt autonoom

Dat wil zeggen, Hyundai heeft een autonoom rijdende conceptcar gepresenteerd op de Los Angeles Auto Show. De technologie is betaalbaar en binnenkort mengt ie zich in druk verkeer…

Hyundai heeft op Automobility LA, onderdeel van de Los Angeles Auto Show, een autonoom rijdende Hyundai Ioniq gepresenteerd. De auto maakt gebruik van een LiDAR-systeem en Hyundai meldt trots dat dat zodanig is verstopt dat de auto nauwelijks afwijkt van de gewone Ioniq-modellen. Naar eigen zeggen ziet hij er daardoor uit als ‘elke andere auto en niet als een wetenschapsproject van de middelbare school’.

Betaalbare technologie

Hyundai heeft geprobeerd om de techniek van de autonome Ioniq zo simpel mogelijk te houden. De auto maakt gebruik van de radar en camera’s van de veiligheids- en assistentiesystemen die nu al op de productie-Ioniq zitten. Daarnaast ontwikkelen ze een eigen besturingssysteem, dat minder rekenkracht van de computer vraagt. Dit alles zorgt er volgens Hyundai voor dat productie-Hyundai’s die van de technologie voorzien zijn, voor ‘de gemiddelde consument’ betaalbaar zijn.

Nauwkeurig

Het LiDAR-systeem uit de autonome Ioniq kan de omgeving van de auto nauwkeurig in kaart brengen, inclusief de snelheid van omringende objecten (dus vooral medeweggebruikers), wegmarkeringen, verkeersborden en alle andere relevante dingen. De autonome Ioniq-conceptcar is dan wel volledig autonoom, zelf rijden blijft ook mogelijk en wel met een naadloze overgang, aldus Hyundai.

In Las Vegas

Hyundai heeft meerdere exemplaren van de autonoom rijdende Ioniq. Twee van die exemplaren zullen zich in januari in het verkeer gaan mengen tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De twee auto’s zullen dan de verschillende boulevards van de stad op en neer rijden, waarbij verschillende media als passagier mee kunnen rijden. De auto’s moeten dan dus in staat zijn om veilig door het drukke verkeer van Las Vegas te manoeuvreren. Tegen die tijd zijn de Ioniqs volgens Hyundai verder in staat tot het herkennen van verkeersdrempels, wegwerkzaamheden en -afzettingen, loslopende honden en spelende kinderen, kruispunten zonder markeringen en ‘winkelcentra’.

Bij de researchthuisbasis in Zuid-Korea heeft Hyundai nog drie autonome Ioniqs rondrijden, samen met twee autonome Tucson Fuel Cells. Over een marktintroductie van de technologie wordt nog niets gezegd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.