Na wat teasers en lekkages heeft Alfa Romeo nu dan het doek getrokken van de Stelvio, de eerste SUV van het merk. Het design is geen verassing. Door de eerdere lekkages en de vele op internet circulerende renderings, maar ook omdat het in uiterlijke zin in feite een SUV-versie is van de Giulia. Daar is overigens niet per se iets mis mee. Net als de Giulia wordt ook de Stelvio eerst in Quadrifoglio-uitvoering gepresenteerd, maar op de eerdere lekkage zien we alvast de standaardversie. De SUV is vernoemd naar een bij autoliefhebbers bekende bergpas in Italië. Ondanks dat die weg maar 20 km lang is, telt hij 75 bochten.
Rijden
De Stelvio is met zijn 4,7 meter lengte, 1,7 meter hoogte en breedte van iets over de twee meter ondanks zijn wat compacte uiterlijk vrij fors. Om die bergpas toch een beetje goed aan te kunnen is er een ‘perfecte gewichtsverdeling’ en Q4-vierwielaandrijving, dat gripverlies zelf registreert en tegengaat. In principe gaat de aandrijving overigens alleen naar de achteras, pas bij gripverlies gaat de helft van de kracht naar voren. Alfa Torque Vectoring zorgt ervoor dat het koppel afzonderlijk over de achterwielen verdeeld wordt. Ook is er Alfa DNA Pro, het rijmodisysteem van Alfa. De standen zijn te variëren van Advanced Efficiency, tot Natural, tot Dynamic, tot Race. Om weer tot stilstand te komen is de Stelvio net als de Giulia voorzien van het Integrated Brake System, met koolstof-keramische remschrijven.
Net als de Giulia
Onder de kap doet (bij de Quadrifoglio) een 2.9-liter V6 biturbomotor zijn werk, waarbij hij 510 pk levert. Hetzelfde blok als in de Giulia QV dus. Wel wordt de transmissie van de Stelvio door een achttrapsautomaat verzorgd. Schakelflippers zijn wel standaard aanwezig, mocht je het toch liever zelf willen doen. De andere motorenoptie is de viercilinder 2.0 turbomotor, die ‘slechts’ 280 pk levert en eveneens is gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
3D-navigatie
In het interieur is een 8,8-inch touchscreen te vinden met Connect 3D Nav-navigatiesysteem. Het systeem heeft stemherkenning en kan gekoppeld worden aan zowel smartphones als tablets. Connect 3D Nav heeft verder nog Bluetooth, digitale radio en 3D-kaarten (met updates) van TomTom.
Over de marktintroductie wordt nog niets vermeld, maar wel wordt modeljaar 2018 opgegeven.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review