Niet alleen bij de ontwikkeling van autonome personenauto’s, maar ook die van autonome vrachtwagens maakt stappen. Misschien zelfs wel grotere. Deze week werd voor het eerst een commerciële rit gereden met een zelfrijdende truck. Dat was geen klein blokje om, maar een flinke afstand van zo’n 200 km. Om precies te zijn van Ford Collins naar Colorado Springs. De vrachtwagen reed voor de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch. De lading bestond uit 50.000 blikjes Budweiser-bier.
Helaas…
Voor de zekerheid was er wel een chauffeur in de cabine aanwezig. Genieten van zijn lading was er echter niet bij, want hij moest wel op blijven letten of alles goed bleef gaan. Volgens Anheuser-Busch was dat gelukkig het geval en hoefde de chauffeur tijdens de lange rit niet in te grijpen.
De truck
De vrachtwagen in kwestie is een Volvo VN, die door de start-up Otto (eigendom van Uber) is voorzien van autonome rijtechnologie. Opvallend genoeg is het dus geen project van Volvo zelf, dat ook actief bezig is met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. De autonome technologie van Otto is al ‘level 4’, wat inhoudt dat de inzittenden niet meer zelf op hoeven te letten. De technologie zou bovendien op elke truck te installeren zijn, zo lang er maar een automatische transmissie is. Anheuser-Busch hoopt zelfrijdende vrachtwagens uiteindelijk wereldwijd in te kunnen zetten.
Ook in Nederland
In Nederland hebben Unilever en Albert Heijn ook wel interesse in zo’n zelfrijdende truck. Volgend jaar vindt in Nederland een nieuwe truck platooning-test plaats en beide bedrijven hebben plannen om daaraan mee te werken. De test bestaat uit een colonne vrachtwagens, waarvan de eerste door een menselijke chauffeur wordt bestuurd. Hij bepaalt de route en de andere trucks uit de colonne volgen autonoom. Ook hierbij is voor de zekerheid nog wel een menselijke chauffeur in de cabine aanwezig.