Gisteren verscheen dan zomaar de nieuwe Mini Countryman op ons scherm. Met die auto hebben we er in zekere zin weer een Nederlandse auto bij, aangezien de productie bij VDL Nedcar in Born plaatsvindt. Een leuk weetje. Vandaag zetten we even op een rijtje wat je nog meer over de auto moet weten, zowel wat betreft praktische zaken als leuke feitjes.
Motoren
De motorenlijn van de nieuwe Countryman is van een nieuwe generatie, met verbeterde ALL4-aandrijflijn. Die reageert nu sneller, terwijl hij minder ruimte inneemt. De belangrijkste nieuwe variant aandrijflijnen is de Mini Cooper S E Countryman ALL4. Een lange naam voor Mini’s eerste plug-in hybride. De basisaandrijving komt daarbij van een driecilinder met 136 pk, maar die wordt ondersteund door een elektromotor met 88 pk. Gecombineerd leveren die samen 224 pk op. Schakelen gaat met een zestrapsautomaat. Tot 125 km/h kun je volledig elektrisch met de E Countryman rijden, maar de opgegeven volledig elektrische actieradius is slechts 40 km.
De rest van het motorenaanbod begint bij de driecilinder benzinemotor die 136 pk levert en dan in z’n eentje het werk moet doen. Die motor krijg je bij de Cooper-uitvoering. De Cooper D krijgt een viercilinder met 150 pk en de Cooper S heeft 192 pk. De sterkste motor is te vinden in de Cooper SD, waarin de viercilinder 190 pk levert. De ‘D’ staat natuurlijk steeds voor diesel en alle motoren hebben TwinPower Turbo-technologie. De transmissie bestaat standaard uit een handgeschakelde zesbak, maar een zestrapsautomaat is ook leverbaar. Vanaf de Cooper D en S is er ook een achttrapsautomaat en die is weer standaard op de Cooper SD.
Uitvoeringen
Standaard is de Countryman nu voorzien van een 6,5-inch kleurendisplay in de middenconsole. Daarmee bedien je de radio en Bluetooth-connectiviteit. Optioneel heeft middenconsole nu voor het eerst een touchscreen. Die meet 8,8 inch en komt samen met het Professional-navigatiesysteem. Met het Wired-pakket erbij heb je een splitscreen, sattelietbeelden en de Mini Country Timer. Met die laatste kun je je ‘rijplezier meten op uitdagend terrein’. Ook is er de Mini Connected App. Een panoramadak, een afneembare trekhaak en een alarmsysteem zijn nog andere nieuwe opties.
Standaard staat de nieuwe Countryman op 17-inch wielen, maar bij het aanvinken op de optielijst kun je tot 19 inch gaan. Dit wel afhankelijk van de uitvoering. Met het optionele Mini Driving Modes kun je de auto zoals de naam al aangeeft voorzien van verschillende rijmodi.
Aan veiligheidssystemen heeft de nieuwe Countryman standaard Collision Warning met City Braking. Optioneel is daar Driving Assistant aan toe te voegen, een pakket met onder andere voetgangers- en verkeersbordenherkenning en grootlichtassistent. Andere optionele systemen zijn Park Distance Control, Parking Assist, een achteruitrijcamera en een Head-Up Display.
(Lease)prijzen
Na de presentatie op de aanstaande Los Angeles Auto Show, zal de auto vanaf 11 februari in de Nederlandse showrooms te vinden zijn. De prijzen beginnen dan bij 29.990 euro voor de Cooper-uitvoering. De goedkoopste diesel is de Cooper D, die er is vanaf 37.500 euro. Het topmodel is de Cooper SD ALL4 met automaat, die vanaf 48.500 euro in de prijslijst staat. Dit zijn al de 'all-inclusive' 2017-prijzen. De leaseprijzen die Mini noemt beginnen bij 549 euro per maand voor de Cooper en eindigen bij 879 euro voor de Cooper D ALL4 met automaat. De Cooper SD-uitvoeringen zijn er dus niet in de lease. Voor de plug-in hybride worden nog geen prijzen genoemd.
Leuke feitjes
De nieuwe Countryman is precies twintig centimeter langer dan het vorige model. Daarmee is er meer beenruimte achterin en is de instap makkelijker. Het maakt hem ook de grootste auto die het merk ooit gemaakt heeft. Wat dat betreft heeft hij dus bijzonder weinig met het kleine origineel te maken, maar toch past de auto wel goed binnen het merk.
In tegenstelling tot de ‘gewone’ Mini, wordt de Countryman vanaf nu alleen bij VDL Nedcar in Born geproduceerd. Alle nieuwe Countrymans die wereldwijd zullen gaan rondrijden, komen dus van onze bodem. Toch leuk om te weten.
Naast het feit dat achterin nu drie volwaardige zitplaatsen te vinden zijn, is er nog iets opvallends te vinden. Dat is de Mini Picnic Bench. Dat is een soort uitvouwbaar kussen dat is te vinden in de – tevens iets gegroeide – bagageruimte. Vouw hem over de achterbumper en je hebt een extra zitje voor bijvoorbeeld een rijpauze. De achterklep is nu optioneel elektrisch en handsfree te openen en te sluiten. De bagageruimte is gegroeid naar 540 liter en de achterbank is verschuifbaar.
Wil je graag extra bevestiging van het feit dat je in een Mini rijdt? Vink dan het Excitement Package aan op de optielijst. Dan krijg je LED-sfeerverlichting in het interieur, maar als je de bestuurdersdeur opent krijg je ook een projectie van het Mini-logo op de grond.
Mini Connected, beschikbaar vanaf deze maand, werkt nu ook buiten de auto. De ‘persoonlijke mobiliteitsassistent’ kun je ook thuis alvast gebruiken om de route van later op de dag te plannen. Met de Open Mobility Cloud is het systeem ook te koppelen aan de iPhone (Android wordt niet genoemd). Na het koppelen kan Mini Connected je ook vertrektijden adviseren op basis van je agenda en actuele verkeerssituaties. Adressen uit je telefoon worden ook automatisch naar je navigatiesysteem in de auto overgezet.
Een opvallend nieuwtje is tot slot de Mini Find Mate. Dat krijg je bij het Wired-pakket. Als je een zogenaamde tag vastmaakt aan spullen die je veel gebruikt, bijvoorbeeld tassen of koffers, kan Find Mate het altijd traceren via Bluetooth. Zo weet je zeker dat je alle koffers bij je hebt. Staan ze toch nog niet in de auto, dan kun je Find Mate ook via je smartphone gebruiken om naar de koffer op zoek te gaan. Het systeem leidt je dan naar de plek waar het de koffer het laatste heeft geregistreerd.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review