Lynk & Co is een nieuw Chinees automerk van Volvo-eigenaar Geely. Het is een ‘digitaal geboren’ merk en de verkoop van de auto’s zal ook volledig digitaal verlopen. Verder wordt duidelijk gemaakt dat connectiviteit voor Lynk & Co is, wat veiligheid voor Volvo is. Lynk & Co wordt ‘het Volvo voor millenials’, aldus Geely. Het merk Lynk & Co werd door Geely en Volvo samen ontwikkeld, vrijwel letterlijk bij Volvo om de hoek in Göthenburg. Daar vond ook de presentatie plaats. Binnen het Geely-concern wordt Lync & Co geplaatst tussen Geely’s budgetauto’s en Volvo’s premium auto’s. Wel wordt Lynk & Co nadrukkelijk als een op zichzelf staand merk gepresenteerd. Desondanks beweren Volvo en Lynk elkaar echt nodig te hebben. Dit eerste model heeft de naam 01 gekregen. De Lynk & Co 02 en 03 zijn als we het merk mogen geloven ook al ontworpen en staan in de coulissen te wachten, maar meer weten we daar niet over.
Designmerk
Als we naar de auto kijken, valt op dat hij er zeker voor een Chinese auto niet eens heel verkeerd uitziet. Wel blijven er traditiegetrouw andere auto’s in te herkennen. De voorkant doet denken aan de huidige Kia Sportage en aan de achterkant zien we verschillende trekjes van zowel de Citroën C4 Aircross als de nieuwe Jeep Compass. Desondanks zegt Lynk & Co een ‘design brand’ te zijn, met ‘Noord-Europese stijl’. Dat is dan weer iets minder gelukt. De Lynk & Co 01 staat op het platform waar binnenkort ook de nieuwe Volvo 40-serie op komt te staan. De 01 heeft een hybride aandrijflijn, met een 1.5-liter verbrandingsmotor. Verdere technische details zijn nog niet bekend, behalve dat volledig elektrische modellen op termijn ook zullen volgen. Afgaande op de foto’s van het kale chassis, lijkt er in ieder geval vierwielaandrijving te zijn.
Update: Veilig en modulair
Inmiddels zijn er iets meer details bekend over de auto. Bijvoorbeeld dat het CMA-platform waarop de 01 en Volvo V40 gebouwd zullen worden, volledig modulair is. Op die manier kunnen er vele verschillende aandrijflijnen en (veiligheids)systemen worden ingebouwd. De veiligheid van de Lynk & Co 01 werd verzorgd door een team ontwikkelaars dat afkomstig is van het Volvo Safety Centre. Zij zorgden voor een ‘geavanceerde’ structuur voor de veiligheidskooi en de auto moet topscores gaan halen in zowel Chinese, Europese als Amerikaanse veiligheidstests. Aan veiligheidssystemen zal de 01 onder andere uitgerust zijn met Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Brake, Pedestrian Detection met noodremsysteem, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detection en Lane Departure Warning. Gezien de gedeelde basis verwachten we deze systemen ook op de Volvo 40-serie.
Update: Aandrijflijnen
Lynk & Co heft het nog niet over specifieke motorisaties en laat alleen los dat er een serie ‘ultra-efficiënte aandrijflijnen’ komt. Alle zullen in ieder geval deels elektrisch zijn. De transmissie is naar keuze handgeschakeld of automatisch. In dat laatste geval krijg je een nieuwe zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling.
Connected met alles
In het interieur, dat al wat meer in de buurt komt van Noord-Europees design, is een 10,1-inch touchscreen te vinden. Zoals gezegd wordt connectiviteit als de grootste pijler van het merk gezien. De 01 is dan ook ‘perfect geïntegreerd en gesynchroniseerd met onze constant verbonden levens’. Dus. De auto is naar eigen zeggen rondom de technologie gebouwd, in plaats van de technologie in de auto. Zo biedt het infotainmentsysteem Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink en een eigen Lynk & CO Cloud. De interface is volledig naar eigen smaak en voorkeuren in te delen, compleet met eigen achtergrondplaatje. Verder is er een smartphone-app met vele functies, waaronder het digitaal overhandigen van de auto sleutel aan een ander. De auto heeft ook een 4G-verbinding en zo’n beetje alles wat er nu is op gebied van connectiviteit.
Geen dealers
De verkoop van de auto verloopt rechtstreeks naar de klant, zonder tussenkomst van merkdealers. Sterker nog, de verkoop verloopt volledig digitaal. De auto wordt bij de klant voor de deur afgeleverd en als er onderhoud nodig is komen ze hem ook weer even ophalen. Wel komen er wereldwijd flagshipstores (waar precies en hoeveel wordt niet genoemd), zodat je de auto ook nog even in het echt kunt zien voor je hem koopt. Wel zo prettig gezien het algemene imago van Chinese auto’s. Als het aan Lynk & Co ligt, kunnen we de eerste productie-exemplaren van de 01 in 2017 op de Chinese markt verwachten. Daarna zullen eind 2018 de VS en Europa volgen, dus ambities heeft het merk zeker. Zou het hen gaan lukken wat Qoros nog niet lukte?
Update: Geen optielijst
Als laatste is er nog iets meer informatie bekendgemaakt over de manier van verkoop. De verkoop is toch niet volledig online, in de ‘eigen winkels op strategische locaties’ (de genoemde flagshipstores) kun je de auto ook kopen. Die aankoop kan volgens Lynk & Co op drie verschillende manieren. Op ‘traditionele’ manieren zoals koop en leasen, maar ook door een abonnement op (het delen van) de auto af te sluiten. Dit nieuwe distributiemodel bespaart volgens Lynk & Co 25% van de kosten van de auto, waardoor ze die voor ‘concurrerende prijzen’ kunnen aanbieden. Die prijzen worden nog niet genoemd. Opvallend is dat de 01 niet zal worden aangeboden met uitvoeringsniveaus en een optielijst, maar altijd volledig uitgerust zal zijn. Zo biedt Lynk & Co ‘collecties met vaste prijzen’. De enige keuze zal dan waarschijnlijk bestaan uit de verschillende aandrijflijnen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review