Elektrische Mini is nieuwe Countryman

Mini presenteert meer informatie over de nieuwe Countryman. Dat wordt (in ieder geval ook) een plug-in hybride, maar volledig elektrisch rijden is ook mogelijk. Maar hoe ver je dan komt…

Begin deze maand werd bekend dat Mini met een volledig elektrisch model komt. Nu komt Mini met meer informatie over de nieuwe Countryman, die met een plug-in hybride aandrijflijn alvast deels elektrisch wordt. We kunnen ook alvast een blik werpen op die nieuwe Countryman, hoewel hij nog wel goed in de camouflage zit. Ten opzichte van de huidige Countryman zien wij alleen een nieuwe voorbumper. Als dit echt al de nieuwe Countryman is, zijn de (visuele) wijzigingen dus vooral van faceliftniveau.

Rijplezier in plaats van efficiëntie

Met de nieuwe Countryman plug-in hybrid biedt Mini naar eigen zeggen ‘het toonaangevende rijplezier van Mini zonder uitlaatemissie’. Dat laatste is dus tot op zekere hoogte, want een verbrandingsmotor is ook aanwezig. De aandrijflijn is volgens Mini niet zozeer gefocust op efficiëntie, maar op ‘compromisloos rijplezier’. Het feit dat de Countryman (deels) elektrisch is merk je volgens Mini maar aan een paar zaken. De ‘tankklep’ voor de accu is onopvallend in het voorspatbord weggewerkt, de startknop in het dashboard is geel in plaats van rood en bij het starten blijft het stil. Ook is er geen toerenteller, maar een display met de krachtreserve.

Volledig elektrisch of niet

Ondanks de aanwezigheid van een verbrandingsmotor - welke dat is, vermeldt Mini nog niet - is volledig elektrisch rijden wel mogelijk. De Countryman krijgt twee modi. Met Auto eDrive kun je tot 80 km/h volledig elektrisch rijden en met Max eDrive tot 125 km/h. De verbrandingsmotor komt er alleen bij als je het gas echt diep intrapt, als we Mini mogen geloven. Mini belooft ‘ongeëvenaarde prestaties’, maar vermeld er verder nog geen daadwerkelijke cijfers bij. De aandrijving van de verbrandingsmotor gaat naar de voorwielen, de elektrokracht naar de achterwielen. Inderdaad, net als bij de BMW 225xe Active Tourer met 1.5 liter driecilinder, dus wie weet...

Verder rijdt de auto zoals een gewone Mini, met als extra voordeel het lagere zwaartepunt. In de Save Battery-modus drijft alleen de verbrandingsmotor de auto aan, zodat de accu kan bijladen bij bijvoorbeeld het remmen. Technische specificaties worden verder niet gegeven, dus het is nog even afwachten voor zaken als de volledig elektrische actieradius en prestaties.

Introductie

De ontwikkeling van de nieuwe Countryman plug-in hybrid is ‘bijna afgerond’, dus over niet al te lange tijd zullen we de productieversie kunnen verwachten. Begin deze maand werd over 2019 gesproken voor een volledig elektrische Mini, dus wellicht komt deze al eerder.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.