De Amber One: auto om te delen

Vorige maand werden de plannen voor de Amber One uitgebreid gepresenteerd. Een uitgebreid autodeelproject, waarbij de One de ideale deelauto zou moeten zijn. Een veelbelovend concept?

33 euro per week

Afgelopen 22 september presenteerde Amber Mobility haar plannen. Anders dan andere autodeelprojecten, is dat Amber Guaranteed Mobility belooft. Oftewel: waar en wanneer je maar wilt staat een auto voor je klaar op loopafstand. Dat lijkt ons veel makkelijker gezegd dan uitgevoerd, maar het is wel veelbelovend. Zo zou het moeten gaan werken: je bestelt een Amber One via een app op je smartphone en binnen een half uur (wat vrij lang is) staat er op loopafstand een voor je klaar. Waar je dus ook bent. Als de One is komen ‘voorrijden’, open je hem met je telefoon en start je hem. Door de verbinding met je telefoon zijn al je persoonlijke instellingen naar de auto overgezet. Bij aankomst op je bestemming hoef je alleen maar uit te checken. Je kan de auto achterlaten waar je wil en hoeft hem niet ergens naar terug te brengen. Een Amber-abonnement moet 33 euro per week gaan kosten.

Eigen auto

Amber gaat naar eigen zeggen de strijd aan tegen de geldverspilling van auto’s die het overgrote deel van de dag stilstaan op een parkeerplaats. Ze zijn van mening dat daarvoor ook de auto zelf aangepast moet worden. In plaats van een bestaande auto iets aan te passen, komt het daarom met een eigen exemplaar: de Amber One.

Ontworpen om te delen

Het publieksdebuut van de Amber One was op Ecomobiel op 4 oktober. Het ging nog maar om een mock-up, maar het geeft wel een beetje een idee van wat we van de auto kunnen verwachten. De auto is ‘ontworpen om te delen’, in tegenstelling tot bestaande auto’s die volgens Amber allemaal zijn ‘ontworpen om te bezitten’.

Technische details

Enkele technische specificaties van de Amber One zijn al bekend. Zo komt de auto op een volle acculading 400 kilometer ver en weegt hij 650 kg. De sprint naar de 100 km/h gaat in 7 seconden en de top ligt op 150. Je zal dus prima met het verkeer mee kunnen komen. Amber geeft ook alvast een levensduur voor de auto op: 1.500.000 km.

Upgraden

De One is volgens Amber makkelijk te onderhouden, zodat de (abonnements)kosten laag kunnen blijven. De auto heeft een modulair ontwerp, wat het mogelijk maakt de auto te upgraden met nieuwe technologie. De auto is verder voorzien van bestuurdersondersteuning en Amber spreekt zelfs over autonoom rijden. Dat zal ook nodig zijn om de One's op loopafstand van de gebruikers te krijgen.

Productieversie in 2018

Nu is de One dus nog slechts een mock-up, maar in 2017 komt Amber met de eerste prototypes. Volgens CEO van Amber Steven Nelemans zijn dat zes volledig operationele exemplaren die in principe meteen ingezet zouden kunnen worden. In 2018 volgt de uiteindelijke productieversie. De auto zal dan eerst in ‘kleinschalige productie’ gaan en rondrijden in Eindhoven.

In 2020 beschikbaar

De auto is dus niet te koop, je rijdt hem via het Amber-abonnement. In afwachting tot de One met Guaranteed Mobility lanceert Amber nog deze maand eerst een business-to-business tussenvorm met Corporate Mobility, waarbij gebruik wordt gemaakt van al bestaande elektrische auto’s van andere merken. In 2020 moet Guaranteed Mobility landelijk beschikbaar zijn.

Vraagtekens

De Amber One en bijbehorende service is een interessant project, maar er zijn nog wel wat kanttekeningen. Zo vragen wij ons af waar ze tussen nu en een jaar de technologie voor autonoom rijden vandaan willen halen. De eerste prototypes in 2017 zouden namelijk al volledig operationeel zijn. De echt definitieve productieversie volgt pas in 2018, maar ook dat is een erg korte termijn om met autonome rijtechnologie te komen. De grote autofabrikanten zullen dit ook niet vóór 2020, zo niet later gereed hebben. Met welke partij Amber hiervoor samenwerkt is niet bekend, net als waar en door wie de auto’s geproduceerd zullen worden. Er zullen bovendien ook erg veel exemplaren nodig zijn om bij alle gebruikers de belofte te dekken van binnen een half uur op loopafstand zijn. Waar die gebruikers ook zijn. Helaas heeft Amber Mobility niet gereageerd op onze vragen.