De nieuwe Nissan Micra: dit is hem

De Nissan Micra is bijna altijd een ietwat knuffelig autootje geweest met ronde, zachte vormen. De nieuwe maakt daar korte metten mee, en hoe.

Nissan geeft de nieuwe Micra naar eigen zeggen een ‘zinderend design’ mee. Het is in ieder geval heel dicht bij de Sway Concept gebleven en daarmee een groot contrast met alle voorgaande modellen. Waren die rustig en (op het eerste model na) zelfs wat aaibaar vormgegeven, de nieuwe heeft strakke en ietwat agressieve lijnen, aangevuld met een visueel hinderlijke, golvende lijn over de flanken. Het interieur is iets rustiger en deels uitgevoerd in carrosseriekleur.

Intelligent Mobility

Zoals je volgens Nissan aan de auto kunt zien, voelt hij zich vooral thuis in de stad. De Micra is een bouwsteen van Nissans Intelligent Mobility-visie. Dat houdt in dat je er makkelijker, veiliger en schoner mee kunt autorijden. Dat ‘veiliger’ wordt onder andere ingevuld met Intelligent Emergency Braking met voetgangerherkenning, Lane Departure Prevention, Around View Monitor, Traffic Sign Recognition, High Beam Assist en Blind Spot Warning. Die systemen zijn leverbaar op alle uitvoeringen. ‘Makkelijker rijden’ wordt ingevuld met Active Ride Control en Active Trace Control, wat alles bij elkaar zorgt voor een comfortabel maar scherp rijgedrag.

Schoner

‘Schoner’ wordt ingevuld met aerodynamica en downsizemotoren, zoals Nissan ze zelf noemt. Het aanbod voor benzine is een 0.9 driecilinder met turbo. Voor dieselrijders is er een 1.5-litermotor. Beide motoren leveren 90 pk. Later zal hier nog een 1.0-liter benzinemotor zonder turbo aan worden toegevoegd, die ondanks de grotere inhoud 75 pk levert. Alle motoren hebben een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen.

Interieur

Zoals gebruikelijk bij nieuwe auto’s is ook de nieuwe Micra lager, breder en langer, terwijl er meer binnenruimte is. In dat interieur zou ook de perfecte rijpositie te vinden zijn, met stoelen die meer verstelmogelijkheden hebben gekregen en een in alle richtingen verstelbaar stuur. In het dashboard is een 7-inch scherm te vinden, waarmee je de audio, navigatie en telefoonbediening regelt. Dat laatste kan ook met Siri via Apple CarPlay. Het geluid aan boord wordt verzorgd door Bose, met onder andere Virtual Audio Technologie in de hoofdsteun van de bestuurder.

Persoonlijk

Steeds meer auto’s zijn te personaliseren en zo ook de nieuwe Micra. Met tien carrosseriekleuren en personalisatieopties voor ex- en interieur zijn in totaal 125 verschillende uitvoeringen samen te stellen. De nieuwe Micra zal door Renault worden gebouwd in Frankrijk. Maart 2017 kunnen we de auto hier in Europa in de showroom verwachten.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.