Renault TreZor geeft voorproefje

Nu het hele Renault-gamma is vernieuwd en voorzien van de huidige designtaal, is het volgens Renault tijd voor de volgende stap. De TreZor conceptcar geeft ons daar een voorproefje van.

De TreZor is de eerste van een serie aankomende conceptcars, die ons voorproefjes moeten geven van Renaults nieuwe designtaal (ja, weer een nieuwe) en de nieuwe technologieën die we in toekomstige Renaults kunnen verwachten. De TreZor zou je in zekere zin dus kunnen zien als de opvolger van de DeZir conceptcar uit 2010.

Elektrisch

De nieuwe designtaal heeft enkele overeenkomsten met de huidige, zoals de naar beneden lopende C-vormige LEDs en de vorm van de achterlichten. De auto heeft laserverlichting, met ‘optische vezels’ voor ‘een interessant visueel effect’ tijdens het remmen. Dus. Verder lijkt het design vloeiender te worden. ‘Warm en sensueel’, aldus Renault. Het ‘rode glazuur’ zorgt een beetje voor een HotWheels-uitstraling. De carrosserie is van carbon, waarbij de achterkant met zeshoekige ribbels is uitgevoerd. Die zeshoeken zitten ook in het front, tussen de luchtinlaten op de hoeken. In plaats van een tankklep heeft de auto op die plek een analoge meter die het laadniveau aangeeft, want uiteraard is de TreZor volledig elektrisch. De auto is verder iets meer dan twee meter breed en fractioneel meer dan een meter hoog.

Interieur

Van het interieur is niet meer beeld dan boven dit artikel, maar ook daar is het volgens Renault ‘warm en sensueel’, met veel rood. Ook hier is dat glazuur. Qua materialen is er veel hout en leer te vinden en rijplezier staat hoog in het vaandel. Voor het uit lagen essenhout opgebouwde dashboard is samengewerkt met een Frans bedrijf dat op dezelfde manier houten fietsframes maakt. Om het HotWheels-effect van de auto te versterken opent de gehele cockpit, waarbij de hoofdsteunen meebewegen om het instappen makkelijker te maken. Het stuur is net als dat van een Formule 1-auto rechthoekig. Op het stuur zitten drie schermen. De middelste toont alleen het Renault-logo en de twee schermen ernaast zijn touchscreens die de stengels achter het stuur vervangen. Voorin de auto zit de bagageruimte en die is net als het dashboard met rood hout bekleed. Er horen op maat gemaakte koffers bij, die met leren riemen op hun plaats worden gehouden.

Gorillabestendig

Het dashboard heeft een gebogen L-vormig beeldscherm. In het bovenste deel blijft de navigatie zichtbaar. Het scherm is gemaakt van Coming Gorilla Glass en voorzien van OLED-techniek. Op het scherm verschijnen de apps van je smartphone, die je op de middenconsole legt. De bestuurder kiest zelf wat er achter het stuur wordt weergegeven.

Formule E-techniek

Het chassis bestaat uit een monocoque van koolstofvezel, gemonteerd aan een stalen buizenframe. Dit zorgt er mede voor dat het gewicht van de auto op 1.600 kg is gehouden. De aandrijving van de TreZor komt van dezelfde elektromotor die in de huidige Formule E-wagen van het merk te vinden is. Die levert 350 pk en brengt de Formule E-wagen in minder dan vier seconden op de 100 km/h. Iets dergelijks zal dan ook voor de TreZor gelden. De aandrijving gaat alleen naar de achterwielen. De TreZor heeft twee batterijen, een voorin en een achterin, gekoeld door een eigen luchtinlaat in het front. Die luchtinlaten hebben een variabele geometrie. De TreZor heeft ook het RESS-remenergieregeneratiesysteem overgenomen uit de Formule E.

Autonoom

De TreZor heeft drie rijmodi: Neutral, Sport en Autonomous. De auto kan dus ook helemaal zelf rijden. Met die stand ingeschakeld verbreed het stuur zich tot een breed beeldscherm, wat een ‘panoramisch zicht op het dashboard’ oplevert. Aan de buitenkant lichten ook de logo's op om zo medeweggebruikers duidelijk te maken dat je niet zelf rijdt. De toegevoegde waarde van een autonome functie in een auto die naar eigen zeggen is ontwikkeld voor rijplezier is ons een raadsel, maar het geeft wel een beeld van Renaults plannen. In 2020 wil het merk namelijk voor een betaalbare prijs ‘compleet veilige’ autonome rijtechnologie in de algemene modellenlijn aanbieden.