Meer rijden ondanks kilometerheffing

Is kilometerheffing toch het middel om ons uit de auto te krijgen? Nee, blijkt uit onderzoek. Deze gedachte wordt bevestigd door Carlo van de Weijer, die op het Athlon mobiliteitscongres bevestigde dat we de komende tijd juist meer in de auto te vinden zijn.

Van alle modaliteiten blijft de auto favoriet. Niet alleen ‘verdient’ de auto zich terug door de relatief hoge belastingen op de auto, ook geeft de auto ons de meeste vrijheid. Volgens Carlo van de Weijer - die als expert aan het woord kwam op het Athlon mobiliteitscongres - gaan we in de toekomst juist meer autorijden. 

Autodelen

Hoewel hij verwacht dat we meer kilometers gaan autorijden, doen we dat wel met iets minder auto’s. En dat heeft te maken met de opkomst van autodelen in allerlei vormen, van car2go tot Greenwheels en Snappcar.

Uit onderzoek van Finnik blijkt dat 52% van de respondenten de auto niet om de kilometerheffing laat staan. Finnik concludeert dat de kilometerheffing dus geen milieuwinst oplevert, maar dat ligt er maar net aan hoe het Nederlandse wagenpark zich ontwikkelt. Ook opvallend: 87% van de respondenten vindt het belangrijk om een auto te bezitten, terwijl als ‘trend’ wordt aangenomen dat de millenials (mensen geboren tussen 1981 en 2000) juist het delen van een auto belangrijker vinden dan het bezitten.