De nieuwe generatie i30 presenteert volgens Hyundai de kern van wat het merk in Europa is. Het is dan ook een belangrijke auto voor het merk en ‘een auto voor iedereen’ volgens Hyundai.
Strak design
Als we naar de nieuwe i30 kijken, zien we een strak vormgegeven auto, die doet denken aan een van z’n meest directe concurrenten: de eveneens gloednieuwe vierde generatie Kia Rio. De nieuwe i30 heeft voor en achter LED-verlichting. Verder is de auto aerodynamischer geworden en heeft hij aan de voorkant een Active Air Flap die zowel voor stroomlijn als koeling zorgt. De wielen zijn er in verschillende designs, variërend van 15 tot 17 inch.
Hoog scherm
In het interieur zien we een hoog op het dashboard geplaatst scherm, zodat je je ogen niet te ver van het verkeer hoeft te houden tijdens het bekijken of bedienen ervan. Verreweg de meeste functies zijn ook te bedienen via het verwarmde stuurwiel. In de achterbak gaat tot 395 liter aan bagage.
Nieuwe motor
In de i30 is ook een nieuwe motor te vinden, in de vorm van een 1.4 T-GDI viercilinder met 140 pk. Zoals de T al doet vermoeden, wordt dat blok versterkt met een turbo. Daaronder staan nog een 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk en een 1.4 MPI viercilinder met 100 pk. Er is maar één dieselmotor en dat is een 1.6 viercilinder met turbo, maar die is er naar wens wel met 95, 110 of 133 pk. De transmissie gaat via een handbak met zes versnellingen of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
Technologie
Op gebied van connectiviteit is de nieuwe i30 van verschillende functionaliteiten voorzien. Het meest opvallende is dat de i30 het inductieladen van een smartphone mogelijk maakt. Ook zijn er genoeg veiligheidssystemen, waarvan Driver Attention Alert, volledig nieuw is voor Hyundai. Het systeem zou niet alleen een vermoeide bestuurder moeten herkennen, maar ook roekeloos rijgedrag.
Nürburgring
Een goed ingepakte i30 werd al gespot op de Nüburgring. Dat was voornamelijk vanwege de aanstaande sportuitvoering, maar ook bij het standaardmodel zou het testen op de Ring te merken zijn aan een verbeterde handling. Verder is hij ook onder zo veel mogelijk zware omstandigheden in het gewone verkeer getest.
Andere modellen
Naast de hier getoonde i30 zullen er ook andere modellen volgen. Eén daarvan is de sportieve i30 N. Hyundai heeft het verder over ‘meerdere modellen’, maar gaat wat we daarbij kunnen verwachten wordt niet vermeld. Een stationcar wellicht?
De i30 N zal ‘in 2017’ in productie gaan. Voor de gewone versie wordt nog niets genoemd, net als over de prijzen. We verwachten de nieuwe i30 echter niet al te lang na Parijs in de showroom te vinden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review