De Kodiaq kun je qua formaat plaatsen boven de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan. Zo verwerft de Skoda zijn eigen plekje binnen het Volkswagen-concern. Toch is hij met een lengte van 4.70 meter nauwelijks langer dan een Octavia. Qua design volgt de nieuweling met MQB-genen zijn familieleden en dus zien we strakke lijnen maar ook fraaie details zoals LED-verlichting. Het palet lichtmetalen velgen gaat van 17 inch tot 20 inch terwijl je verder kunt kiezen uit 14 lakkleuren, inclusief rood.
Primeurs
Binnenin valt op dat Skoda de derde zitrij (optie) vooral geschikt maakt voor kinderen. De tweede zitrij is trouwens over een lengte van 18 centimeter te verschuiven! Verder zien we nieuwe sierlijsten, ze hebben een wat wilder patroon en dat past prima bij de Kodiaq. Rolgordijntjes achterin, voetverlichting voor- en achterin, portierverlichting in tien(!) kleuren, stuurverwarming, stoelventilatie, drie lampjes in de bagageruimte (720 tot 2065 liter bij de vijfzitter en 270-630-2005 liter bij de zevenzitter), elektrisch bediende kindersloten en automatische portierrandbeschermers (nieuw voor Skoda) en paraplu’s in de voorportieren zijn allemaal leverbaar of standaard in een van de drie uitvoeringen: Active, Ambition en Style.
Skoda Connect
Als het om comfortabele snufjes aan komt gaat de Skoda Kodiaq nog verder met de komst van een elektrisch bediende achterklep die zich met een knop en een voetbeweging laat openen. Verder beleeft Tow Assist zijn debuut zodat aanhangers tot 2500 kg veilig vervoerd worden. Optioneel verhoog je het rijcomfort verder met DCC, ofwel adaptieve demping. Ook handig is de inparkeerhulp die automatisch remt om parkeerschade te voorkomen. En dan is er ook nog een 360 graden camera, just in case. Voor onderweg introduceert Skoda een primeur voor het merk; Skoda Connect. Het is de nieuwste vorm van infotainment en connectiviteit waarbij je ook met een smartphone app in verbinding staat met de auto. Handig als je hem ‘kwijt’ bent, of wilt weten hoe de brandstofvoorraad is, en dergelijke.
Scout/L&K
In de lente breidt Skoda het gamma uit met een stoere Scout-versie bij maar of die meer bodemvrijheid heeft dan de 19.4 centimeter van de reguliere uitvoeringen is niet bekend. In de zomer van 2017 nog de luxe L&K topuitvoering. De eerste plug-in hybride van Skoda laat tot 2019 op zich wachten.
Nieuwe (standaard) DSG-automaat
Een grote beer als de Kodiaq verdient goede aandrijving. Skoda pakt daarom uit met vijf motoren: 1.4 TSI (125 pk), 1.4 TSI ACT (150 pk), 2.0 TSI (180 pk), 2.0 TDI (150 pk) en 2.0 TDI (190) pk. De benzine-instapper heeft voorwielaandrijving en een zesbak, maar voor de 1.4 TSI ACT met cilinderuitschakeling is er keuze uit 2WD/4WD en een zesbak of DSG-6. De 2.0 TSI 180 pk heeft altijd vierwielaandrijving en DSG-7 (nieuw). Aan de dieselzijde zien we altijd de DSG-7 als automaat en die is standaard op de voorwielaangedreven versie en optioneel op de vierwielaangedreven versie. Dieseltopper 2.0 TDI 190 pk heeft altijd integrale aandrijving en de DSG-7 automaat. Gemiddeld verbruikt de basis-TDI 5.0 liter diesel (131 gram CO2/km) op 100 km. Met de sterkste diesel sprint de grote SUV in 8.6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een top van 210 km/u.
Prijzen
En de prijzen dan? Nee, die houdt Skoda nog even onder de pet. Maar reken op prijzen die net boven die van de Superb liggen, dus tussen de 30 en 35 mille.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review