Benzine- en dieselauto's mogen dus niet meer verkocht worden vanaf 2025 en daarmee gaat de Noorse regering een stuk verder dan de motie van de Nederlandse Tweede Kamer eerder dit jaar. Daarin werd de regering opgeroepen om ernaar te streven in 2025 alleen nog maar emissievrije auto's te verkopen.
Noorwegen pakt overigens niet alleen het wegverkeer aan, want vanaf 2030 moeten ook schepen en veerboten emissievrij varen en in het vlieg- en vrachtverkeer moeten meer biobrandstoffen worden ingezet. In Noorwegen komt een derde van de CO2-uitstoot van het verkeer.
15 procent elektrisch
Noorwegen is momenteel al leidend in de verkoop van CO2-vrije auto's, want 15 procent van de verkochte auto's is volledig elektrisch. Tellen we de hybrides en de plug-in hybride modellen erbij op, dan is zelfs tweederde van de auto geheel of gedeeltelijk elektrisch. Dat is vooral te danken aan de riante fiscale stimulering en allerlei andere voordelen zoals het mogen rijden op busbanen en gratis parkeren. Maar in Noorwegen worden de geluiden steeds sterker dat aan die fiscale voordelen een eind moet komen.
Noorwegen heeft grote olie- en gasvoorraden en is daarvan ook erg rijk geworden, maar de opwekking van elektriciteit geschiedt bijna geheel met wind- of waterkracht. Een transitie naar volledig elektrische auto's zou daar wel degelijk grote invloed hebben op de CO2-uitstoot. Maar Noorwegen is een erg groot land (ruim 2.500 kilometer van noord naar zuid) en het zal nog een hele klus worden om voor 2025 een landelijk dekkend net van laadpalen aan te leggen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review