100 jaar mobiliteit: de dwergauto en microcar [historie]

We schreven het al eerder, we zijn al meer dan 100 jaar op allerlei manieren mobiel. Na het ontstaan van SUV's en MPV's is er nog een categorie auto's die de aandacht trekt: de microcar! En die is inmiddels uitgegroeid tot drie meter.

Messerschmidt

De geschiedenis van de micrcocar ofwel dwergauto is ouder dan je misschien denkt. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond de behoefte aan voordelig en simpel vervoer. Zo was daar vanaf 1953 de Messerschmitt Kabinenroller, een driewielige auto met een lengte van 2.82 meter, gebouwd door de voormalig vliegtuigenfabrikant.

Goggomobil

Vlak voor die tijd startte de ontwikkeling van de Goggomobil, die uiteindelijk in 1955 op de markt kwam. De inspiratie voor de Goggomobil haalde ontwikkelaar Hans Glas uit de wens van een overdekte scooter. Het succes van het autootje groeide verder uit met grotere varianten zoals een coupe, pick-up en bestelwagen, mede omdat auto’s steeds betaalbaarder werden en concurrenten zoals Fiat (500) en Volkswagen (Kever) in beeld kwamen.

Isetta

Goggomobil produceerde uiteindelijk zo’n 300.000 auto’s en behaalde daarmee groter succes dan BMW, die de Isetta in licentie ging produceren. De Isetta viel bij zijn introductie in 1955 direct op door zijn enkele portier aan de voorzijde, wat eigenlijk een soort voordeur was. Door het silhouet van het vierwielertje werd de Isetta al snel een bubble car genoemd. Uiteindelijk bleef het Duitse staaltje micromobiliteit tot 1962 in productie.

smart

Vandaag de dag is de smart fortwo de kleinste auto die bij ons te koop is. De tweezitter laat de driepersoons en drie meter lange Toyota iQ achter zich, want die Japanner ging vorig jaar uit productie. Smart kwam in 1998 op de markt onder de naam MCC (Micro Compact Car) smart. Het model, de city-coupe, is de voorloper van de fortwo die toen nog slechts 2.5 meter lang was. Met het oog op veiligheid groeide de huidige fortwo naar 2.70 meter, want vervoer moet nog alleen praktisch en compact zijn, maar ook veilig. 

Brommobiel

De term microcar wordt overigens tegenwoordig in een andere hoedanigheid gebruikt; als merknaam van brommobielen. Voor die categorie voertuigen is geen regulier rijbewijs B vereist en noemen we dan ook geen auto. 

Heb jij een dwergauto zoals de Goggomobil, Isetta en Messerschmitt? Doe mee aan de Athlon Tour of the Century en vier 100 jaar mobiliteit met nog 99 andere auto's!