100 jaar mobiliteit: de auto van de Nederlander

Auto’s zijn voor velen onmisbaar in hun dagelijkse mobiliteit. Bijvoorbeeld om naar het werk te gaan. Maar wat koopt de gemiddelde Nederlander nou eigenlijk en hoeveel kilometers rijdt hij of zij per jaar? De BOVAG en RAI Vereniging geven antwoord.

Steeds meer auto's

In 1910 telde Nederland circa 2000 auto’s, zo wordt geraamd. De opkomst van de auto was in die tijd niet te stuiten, want tien jaar later waren het er al meer dan 10.000 en in 1930 telde het wagenpark van ons land al 67.000 auto’s. Op een afname tijdens de Tweede Wereld Oorlog na en een kleine dip in 2006 telde Nederland door de jaren heen steeds meer auto’s. Anno 2016 zijn dat er bijna 8.5 miljoen!

Duitse voorkeur

De Duitse automerken zijn bij de Nederlandse altijd het meest in trek geweest. Jarenlang was Opel het best verkochte merk van Nederland maar sinds de jaren negentig heeft Volkswagen het stokje overgenomen, en nooit meer afgegeven. De Duitse merken hebben sowieso onze voorkeur zo blijkt, want meer dan 36% van alle nieuwe auto’s is Duits. Merken van Franse komaf zoals Peugeot, Renault en Citroën staan stipt op twee (23.5%), gevolgd door de Japanners zoals Mazda, Nissan en Mitsubishi (16.4%).

Compacte modellen

We kiezen het meeste voor een auto van het formaat Golf of Polo, respectievelijk auto’s uit het zogenoemde C- en B-segment. Daarvan is meer dan de helft een reguliere vijfdeurs hatchback en een kwart een stationwagon voor het gezin. De rest van de verkopen bestaat uit MPV, SUV en sedans. Terwijl het aantal verkochte sedans en MPV’s al jaren dalend is, maakt de SUV zijn opmars. Voor sommige merken is een SUV-model een regelrechte cashcow; het beste voorbeeld is de Nissan Qashqai.

Gemiddelde prijs

Op basis van alle verkochte auto’s weten we dat de gemiddelde nieuw verkochte auto op dit moment 28.816 euro euro kost. De prijs is iets gestegen omdat we ook steeds vaker (12.5%) voor een hybride kiezen, al dan niet vanwege de fiscale voordelen zoals lagere bijtelling voor de zakelijke rijder. Het zijn dan vooral plug-in hybrides - zo’n 40.000 stuks - die nog een verbrandingsmotor achter de hand hebben. Het aantal hybride auto’s zonder stekker ligt in Nederland op dit moment rond 15.000 stuks.

Benzineauto’s hebben getuige hun aandeel van 58% nog altijd de overhand, een klein 29% van alle nieuwe auto’s heeft een dieselmotor. Volledig elektrische auto’s zijn anno 2016 nog altijd in de minderheid, met ruim 3200 stuks. En dat terwijl de elektrische auto eigenlijk al heel oud is….