Ruim
Als crossover plaatst de Niro zich tussen de Cee’d en Sportage maar heeft hij een riante wielbasis. Gevolg: compacte proporties in een iets stoerder jasje met flinke binnenruimte. Zowel voor- als achterin zit je behoorlijk ruim. De bagagecapaciteit is met zo’n 430 liter ook bovengemiddeld en dat is mede te danken aan het nieuwe platform waarop de auto is ontwikkeld. Anders gezegd: Kia heeft van begin af aan rekening gehouden met (plug-in)hybride aandrijving en de batterij.
Zestrapsautomaat
De Niro gaat op pad met een aangepaste 1.6 GDI benzinemotor (105 pk) en een elektromotor, samen goed voor 141pk. In tegenstelling tot andere hybrides koppelt Kia de motoren aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling en dat is een zegen voor rijplezier; je kunt naadloos versnellen zonder dat de motor een keel op zet. Bovendien is de gasrespons ook een stuk directer dan hybride concurrenten zoals die van Toyota. De topsnelheid is relatief bescheiden (165 km/u) maar met een 0-100 tijd van 11.5 seconden kom je niets tekort.
Hybridebrein
De hulp van de elektromotor is met name merkbaar in de stad, waar de Niro maar al te graag elektrisch rijdt. Het hybridebrein denkt mee met je rijstijl en anticipeert daarop met het bijladen van de accu tijdens het rijden. Gevolg? Een verbruik van zo'n 5.4 l/100km tijdens onze testrit (fabrieksopgave 3.8 l/100km). Slechts aan het wat zompige rempedaal – daar moet je even aan wennen – kun je merken dat de Niro een hybride is. Van trillingen of schokjes bij het in- en uitschakelen van de motor is nooit sprake. Heel goed.
Comfort
Ruimte en soepele prestaties gaan bij de nieuwe Kia hand in hand met comfort. De Koreanen kiezen voor een redelijk zachte afstemming van het onderstel, dat met niet onooglijke 16 inch velgen prima reiscomfort oplevert. De 18 inch wielen staan mooier maar maken het comfort iets korter af, maar dat wordt niet vervelend. Ook leuk: de besturing is niet te licht.
Prijs?
Wat de nieuwe Kia Niro gaat kosten is nog niet bekend. Gezien de positionering van de auto en zijn hybridetechniek mikken we op een prijs die ligt rond de instapversie van de Sportage, zo’n 25 mille, maar dat is afhankelijk van de precieze uitrusting die Kia de Niro meegeeft.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review