Volkswagen presenteert nieuwe 1.5 TSI in twee varianten

De Volkswagen 1.4 TSI motor mag dan wel al behoorlijk zuinig zijn, het weerhoudt de Duitsers er niet van een nieuwe 1.5 TSI motor te ontwikkelen. Ze komen dit jaar met 130 pk of 150 pk op de markt en delen drie geheimen.

Miller

Als eerste; de Miller verbrandingscyclus. We zagen deze ‘Miller cycle’ voor het eerst bij Volkswagen op de 2.0 TFSI motor in de nieuwe Audi A4 en in combinatie met een hoge compressie levert dat nog meer efficiëntie op. In vergelijking met de 1.4 TSI ACT voorzien van cilinderuitschakeling bedraagt de winst nog eens 10 procent. Een speciale coating op de cilinderwanden verlaagt bovendien de weerstand. 

VTG Turbo

Daarnaast past Volkswagen turbotechniek met variabele geometrie toe om het vermogen op peil te houden, iets waarmee onlangs de vernieuwde 911 Turbo S ook al mee te koop mocht lopen. Deze innovatie heeft ook positieve gevolgen voor de maximale trekkracht; het koppel van 200 Nm (130 pk variant) staat al vanaf 1300 toeren ter beschikking.

Introductie 2016 

Zo krachtig als de 911 Turbo S is de 1.5 TSI motor van Volkswagen natuurlijk niet; reken op varianten met 130 pk en 150 pk. We verwachten dat de nieuwe spruit, intern ook wel EA211 TSI genoemd, zijn debuut beleeft in het faceliftmodel van de Golf VII. Eerder werd ook al bekend dat Volkswagen met 1.5 TDI's op de proppen gaat komen.