100 jaar mobiliteit: de beschermengel ESP [innovatie]

Uitgevonden door Nederlandse ingenieur. Verdient hij een European Inventor Award?

Dankzij verschillende innovaties wordt het steeds veiliger op de weg. Een belangrijke doorbraak in het voorkomen van ongelukken is het stabiliteitssysteem ESP en die uitvinding hebben we te danken aan de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten.

We schreven onlangs dat de veiligheidsgordel en de airbag al heel wat gewonden en mensenlevens heeft kunnen redden. Maar omdat voorkomen beter dan genezen is, mogen we de volgende doorbraak niet onvermeld laten: ESP. ESP staat voor Electronic Stability Program, in 1995 uitgevonden door de Nederlander Anton van Zanten. Hij is zojuist genomineerd voor de European Inventor Award.

Vangnet

De inmiddels 75 jarige Bosch-ingenieur ontdekte dat je met kleine remingrepen aan elk wiel een auto op koers kon houden in het geval één of meerdere wielen grip verliezen. Daarmee vormt ESP - door verschillende merken ook wel ESP, VSA, DSC, VDC, PSM of DSTC genoemd - een belangrijk vangnet bij een gevaarlijke situatie zoals een uitwijkmanoeuvre of slip. ESP heeft daarom nog meer effect dan de werking van andere belangrijke veiligheidssystemen (zoals ABS en tractiecontrole) alleen.

Introductie 1995

Sinds de lancering van het systeem in 1995 heeft ESP bijna 260.000 verkeersongevallen verhinderd en daarmee al 8500 levens in Europa gered. Niet zo vreemd dus dat ESP sinds 1 november 2014 verplicht is op elke nieuwe auto. Mercedes was de eerste autofabrikant die ESP standaard op alle modellen leverde. De eerste auto met ESP was de Mercedes S-Klasse Coupé en die zie je hierboven in actie.

Video Anton van Zanten: