100 jaar mobiliteit: de Witkar en autodelen [historie]

De opkomst van autodelen heeft mobiliteit voor een nog groter publiek bereikbaar gemaakt. Het meest historische voorbeeld van de deelauto is misschien wel de Witkar in Amsterdam, maar inmiddels is ons land al jaren vele autodeelinitiatieven rijk.

In 1974 maakte Amsterdam kennis met Witkar, een autodeelproject waarbij compacte elektrisch aangedreven voertuigen voor twee personen als collectief vervoer werden ingezet. Met de Witkar hadden Amsterdammers vervoer op afroep zonder zelf een auto te bezitten. Een groot succes werd het niet; in 1986 ging de stekker letterlijk uit het project.

Greenwheels

Op nationaal niveau is de deelauto sinds 1995 met succes ingeburgerd dankzij Greenwheels, een vloot van tweeduizend rode auto’s die op zeventienhonderd vaste parkeerplaatsen beschikbaar zijn om door heel Nederland te reizen. ConnectCar kwam er in 2001 als concurrent bij.

Nieuwe initiatieven

De laatste jaren bekruipt steeds meer mensen het gevoel dat het gebruik van een auto belangrijker is dan het bezit. Nieuwe landelijke en regionale initiatieven schieten als kool uit de grond om op die ontwikkeling in te spelen. SnappCar geeft al vijf jaar particulieren de mogelijkheid hun eigen auto te verhuren aan andere particulieren. Dit gebeurt bij hen nu al zo’n 10.000 keer per jaar.

Car2go blaast sinds 2011 de deelauto in Amsterdam een nieuw leven in met ruim driehonderd elektrische smarts. Inmiddels is de naam Witkar zelf ook weer springlevend; in Rotterdam vind je momenteel vijftig smart forfours op afroep beschikbaar via een smartphone app.

Video: de Witkar