Al eerder kwam aan bod dat Mercedes nieuwe motoren voor de E-Klasse in gedachten heeft. Vandaag staat Mercedes maar al te graag stil bij de nieuwe OM654 dieselmotor, waarin het merk meer dan twee miljard euro heeft geinvesteerd. Het is de eerste dieselmotor uit een nieuwe motorfamilie, die modulair opgebouwd is zodat de Duitsers relatief kostenefficient ook andere varianten kan ontwikkelen, zoals varianten die ook geschikt zijn voor dwarsplaatsing en voorwielaandrijving.
Meer varianten
En meer varianten staan zeker op de planning, nu deze krachtbron voor veel minder emissies zorgt dan de bestaande viercilinderdiesels in het gamma. Bovendien acht Das Haus de dieselmotor onmisbaar in de trucks, bestel- en personenwagen om de CO2-uitstoot te verlagen, naast hybride en elektrische aandrijving.
Veel schoner en zuiniger
Zo meet de nieuwe dieselmotor in de E-Klasse (E220d) geen 2.1 maar 2.0 liter, is hij toch krachtiger (194 pk) en daalde het verbruik met 13%. Ook is de diesel 35 kg lichter door uit aluminium opgebouwd te zijn en ligt de stikstofuitstoot (NOx) - een heikel punt bij diesels - maar liefst 80% lager.
Dat doel is bereikt door alle uitlaatgasbehandelsystemen direct aan de motor te bevestigen in plaats van aan de auto. Zo dit de techniek letterlijk dichter op het vuur en kan het beter werken. Bovendien maakt Mercedes gebruik van Adblue, een nieuw sDPF-filter en SCR-katalysator om roet en stikstof verder af te breken.
De nieuwe E-Klasse is er met de E220 dieseluitvoering vanaf 53.990 euro en hij komt voor dit jaar in aanmerking voor 21% bijtelling. Later volgt ook de E200d die iets voordeliger is: Klik hier voor meer prijzen. Medio maart volgt de eerste rijtest!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review