TNO en RDW starten testprogramma 'sjoemelsoftware'

De dieselgate van Volkswagen was voor de RDW aanleiding om fabrikanten openheid van zaken te geven. In samenwerking met TNO zet de RDW op korte termijn een testprogramma op om kennis te vergaren.

In een brief aan autofabrikanten heeft de RDW openheid van zaken gevraagd rondom het gebruik van ‘sjoemelsoftware’ bij dieselmotoren. Op basis van die reacties ziet de RDW geen noodzaak het toezicht te intensiveren, maar het gaat wel in samenwerking met TNO op korte termijn een testprogramma opzetten. Het doel? Kennis vergaren.

Wat voor test?

De tests worden zowel op de rollenbank als op de openbare weg uitgevoerd, om zo eventuele verschillen in uitstoot aan het licht te laten komen. Als blijkt dat aan de hand van de resultaten onderzoek nodig is bij (een van de) fabrikanten, dan gaat de RDW dat direct doen. De komende weken gaat de RDW de onderzoeksopzet verder uitwerken. Dan wordt onder meer bepaald welke voertuigentypen getest gaan worden.

Waarom de RDW?

Waarom doet de RDW dit? De RDW is als Europese typegoedkeuringsinstantie verantwoordelijk voor de door Nederland afgegeven emissiecertificaten. In Europa zijn diverse toelatingsautoriteiten van verschillende Lidstaten die aanvullend testen gaan uitvoeren bij fabrikanten die een emissiecertificaat hebben ontvangen, hieronder ook Nederland. De aanvullende testprogramma’s worden gecoördineerd door de Europese Commissie.