Honda Clarity Fuel Cell medio 2016 naar Europa

Begin deze maand werd duidelijk dat Honda op de Tokyo Motor Show hun nieuwe waterstofauto met brandstofcel zou onthullen. Vandaag is de Honda Clarity een feit en zijn we belangrijke details te weten gekomen. Zo komt hij ook naar Europa.

De Honda Clarita Fuel Cell is 4.80 meter lang en kan zich meten met forse middenklassers. Door slimme toepassing van de door waterstof gevoede brandstofcel aandrijflijn biedt hij plaats aan vijf personen en hun bagage, net als in een reguliere sedan. De techniek werkt efficienter dan bij voorganger FCX Clarity en levert nu 177 pk. De waterstoftank is groot genoeg om de Clarity Fuel Cell een actieradius van meer dan 700 kilometer te geven. 

Tanken: 3 minuten

Tanken onder hoge druk duurt maximaal drie minuten, waardoor Honda steeds meer een alternatief heeft voor een conventionele benzine- of dieselauto. Los van de tankinfrastructuur die in Europa nog beperkt is. Dat is ook de reden waarom Honda de Clarity Fuel Cell vanaf 2016 eerst in Japan uitbrengt, en pas later naar geselecteerde markten in Europa stuurt. Net als Toyota met de Mirai doet.