Eerste indruk Opel Astra: topfit!

Vroeger was niet alles beter...

De nieuwe Opel Astra heeft een grote taak op zich gekregen: het terugwinnen van de zakelijke markt. Gaat dat lukken met de compleet nieuwe generatie?

Voor Opel is de Astra al jaren een succes. Het vorige model miste zakelijk succes door het ontbreken van versies met 14% bijtelling. Ook was de Astra te zwaar en niet bijzonder ruim. En dan was er ook nog een dashboard vol met knoppen.

Fijne eenliter

Opel gooit het met de nieuwe Astra over een andere boeg. Het model is iets korter en lager, maar toch ruimer en tot 200 kilo lichter. En dat merk je: de nieuwe Astra rijdt lichtvoetig, stuurt veel directer - maar wel wat licht. De driecilinder 1.0 Turbo uit de Adam en Corsa komt ook in de Astra bijzonder goed uit de verf met zijn 105 pk. Geen trillingen, geen zwaar geroffel. Slechts het acceleratievermogen in de vijfde versnelling bewijst dat het een instapper is, maar de versnellingsbak is ook nieuw en schakelt keurig.

Fluisterdiesel?

Aan het dieselfront prijkt Opel met hun fluisterdiesel, de 1.6 CDTI. De specificaties (136 pk en 320 Nm) gooien hoge ogen en in de praktijk heb je aan de diesel een fijne. Is deze diesel nou echt stiller en beter dan een paar concurrenten? Nee, dat niet. Van buiten misschien. De CO2-uitstoot van 90 gram tot 99 gram is courant en bezorgt de diesel in 2015 20% bijtelling. Volgend jaar is dat 21%.

We zeiden al dat het interieur van de nieuwe Astra iets ruimer is. Maar het is ook opgeruimd en heeft - vinden wij - een aansprekend design. De afwerking is verzorgd, maar kleine speling op knopjes van de klimaatbediening vinden wij niet ‘Duits degelijk’. Toch is dat van ons een beetje zeuren, want verder zitten we perfect op de ‘ergonomisch verantwoorde’ AGR-stoelen, waarvan ook het zitvlak te verlenen is. 

OnStar Assistent

Het infotainmentsysteem Intellilink is volledig touchscreen en werkt samen met OnStar, een service waarbij de auto automatisch de hulpdiensten belt in geval van een aanrijding, maar waarbij je ook een Nederlandse assistent kunt bellen om een adres op te zoeken, om die vervolgens in te laten programmeren in het navigatiesysteem. En dat werkt, zo weten we nu. Ook handig: met OnStar trakteert Opel ook op een WiFi hotspot.

LED

De laatste musthave in de Astra zijn de adaptieve LED-koplampen, Intellilux geheten. Ze zijn adaptief omdat het automatische grootlicht continu wordt aangepast aan de omgeving, zodat tegenliggers (of een voorligger) niet wordt verblind. Tijdens de testroute in het donker was de werking goed te zien en kregen we geen boze blikken of seintjes. Het systeem kost circa 1300 euro en dat is een goede prijs voor een innovatieve optie die alleen nog bij de grote luxe Duitse merken te vinden is.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.