BPM-maatregel maakt plug-in hybrides duurder en niet-hybrides goedkoper

Wie neemt er nog een plug-in hybride?

Eerder dit jaar werd bekend dat de BPM op nieuwe auto’s de komende tijd al dalen. Voor specifiek plug-in hybrides is het tegendeel waar, die worden juist duurder.

De explosieve vraag naar plug-in hybrides wordt steeds verder ingedamd. Vorig jaar werd de investeringsaftrek voor ondernemers al tot een halt werd geroepen, inmiddels zit ook de bijtelling in de lift. Nadat eerder dit jaar bekend werd dat de BPM op nieuwe auto’s zal dalen, wordt deze aanschafbelasting voor plug-in hybrides juist verhoogd.

Prijsverschil nivelleert

Op stekkerhybrides zoals de Outlander PHEV en Volvo V60 Twin Engine is momenteel maar een paar honderd euro BPM gemoeid. Dat stijgt tot 2020 naar een paar duizend euro. Voor grotere plug-in hybrides zoals de Cayenne S e-hybrid en de Mercedes S500e is de stijging nog een paar mille hoger. Aangezien de BPM op gewone hybrides en auto’s met alleen een verbrandingsmotor de komende jaren zal dalen, groeien de PHEV’s in prijs wat meer naar de doorsnee varianten toe.

Bijtelling

Omdat deze auto’s veelal zakelijk worden gereden is de bijtelling vaak maatgevend, en die hangt af van de uiteindelijke catalogusprijs. In 2016 vallen de plug-in hybrides in de 15% en 21% bijtellingscategorie, een jaar later zijn alle auto’s behalve de volledig elektrische auto’s ingeschaald in de 22% bijtellingscategorie. 

Lees meer over plug-in hybrides en bijtelling bij LeaseAutoVandaag.nl.