Toyota laat Mirai op waterstof rallyrijden

Geen geknetter, geplop en geknal door de bossen bij Trier. Toyota was afgelopen weekend op het World Rally Championship in Duitsland aanwezig met een aangepaste Mirai op waterstof.

2017

Toyota keert in 2017 terug in de rallysport. Niet met de Mirai, maar met een rallywagen die gebaseerd is op de Yaris. Die auto krijgt een 1,6 liter viercilinder turbomotor die fors sterker is dan nu. In plaats van 300 pk mag de motor nu 380 pk leveren, terwijl het minimale gewicht van de auto ook nog eens 25 kg lager is.

Mirai

De Mirai die afgelopen weekend in actie kwam was uitgerust met een rolkooi, speciale remmen en rallybanden. De auto mocht voor het officiële veld van start ging alvast een tijd neerzetten. Toyota wilde op deze manier aandacht vragen voor het feit dat de Mirai binnenkort op een aantal markten in Europa verkocht gaat worden, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Duitsland.

Droom

Toch hoopt Yoshikazu Tanaka, de hoofdengineer van de Toyota Mirai, wel van dat er in de toekomst ook auto’s waterstof deelnemen aan de WRC. “Het is onze droom dat op een dag onze voertuigen met brandstofceltechniek deel kunnen nemen aan het WRC. Daarom blijven we de techniek met veel ambitie ontwikkelen. Bezoekers van de Rallye Deutschland hebben zo al een geluidloos voorproefje gehad in Trier.”

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.