Met de GLK heeft Mercedes nu ook een antwoord op Duitse concurrentie als BMW X3 en de nog te introduceren Q5. In het drukke midi-SUV segment komt Mercedes dus met de GLK op de proppen. Hij heeft dankzij zijn hoekige lijnen veel weg van de grote GL. Dat is ook niet gek, aangezien de K voor 'Kompaktheit' staat, en de concept 4,52 meter meet. Zoals bekend is geworden deelt de GLK zijn techniek wel met de C-klasse, en het design is op zijn beurt weer op de GL gebaseerd. de GLK kan dan ook met recht een stoere, luxe en relatief compacte SUV genoemd worden.
Een echte terreinreus is het dan ook niet, want een sperdifferentieel ontbreekt en ook zit er geen lage gearing op. Maar een kniesoor die daar tegenwoordig waarde aan hecht…Het vierwielaandrijvingsysteem 4Matic is wel van de partij. Die vervoert 55% van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en 45% naar de voorwielen. Wanneer dat nodig is kan met behulp van een speciale G-knop de overbrenging van de 7-traps automaat aangepast worden. Het ESP gaat dan in de offroadstand. Het rijgedrag op de weg staat met behulp van Agility Control op een hoog peil, aangezien de demping wordt aangepast aan de omstandigheden.
De concept is voorzien van een 2.2 liter Bluetec diesel. Deze 170 pk sterke diesel moet de Amerikanen ook warm gaan maken voor de zelfontbrander. Door Bluetectechnologie wordt de uitstoot van stikstofdioxide beperkt, dankzij de inspuiting van het Adblue-additief. Op die manier voldoet de GLK Freeside aan de strengste emissienormen. De productieversie kan rekenen op een 320 CDI diesel met 224 pk en een ‘350’-benzinemotor met 272 pk.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review