Ford ontwikkelt nog slimmere verlichting

Hoe kun je het rijden in de nacht nog veiliger maken? Met meer veiligheidssystemen? Met nog meer groot licht? Nee, met slimmere verlichting, vindt Ford.

Samenwerking

Ford presenteert een doorontwikkeling van Adaptive Front Lighting onder de naam Advanced Front Lighting. Dit nieuwe systeem werkt samen met de verkeersborddetectie en past na interpretatie de stralingshoek van de verlichting aan op kruising en rotondes. Met behulp van GPS-data kan de slimme verlichting zich ook tijdens een bochtig traject automatisch aanpassen. Wanneer er geen GPS-datab beschikbaar is wordt de camera in de voorruit ter assistentie geroepen, die vervolgens zijn bevindingen doorgeeft én bewaart voor de toekomst. Ford verwacht dat de technologie op korte termijn beschikbaar zal zijn voor productiemodellen.

Spot Lighting

Ter verhoging van de veiligheid van voetgangers en dieren werkt Ford verder aan Spot Lighting. Hiermee worden via een infraroodcamera op maximaal 120 meter afstand voetgangers, fietsers en dieren gedetecteerd, tot een maximum van acht tegelijk. Terwijl Volvo camera en lasertechniek toepast om de bestuurder met een remingreep of akoestisch te waarschuwen, en Mercedes een prijzige nachtzichtcamera gebruikt, kiest Ford er voor om juist die voetgangers en dieren te verlichten, waarna de bestuurder zelf moet handelen. Ford maakt gebruik van twee LED-lampen die zich naast de mistlampen bevinden zodat met een streep en stip op het wegdek. In de auto ziet de bestuurder een geel of rood kader op het multimediascherm.