Elektrisch rijden op maat
In de toekomst moet er voor ieder gebruik een verschillende elektrische aandrijflijn zijn volgens BMW. Een volledig elektrische auto ziet BMW meer voor de korte afstand, aangezien er anders te veel en te grote (zware) accu’s in de auto moeten. Voor de middellange afstand zijn er elektrische auto’s met een range extender zoals de BMW i3 en voor langere afstanden zet BMW in op waterstof. Nadat het merk tien jaar geleden een aantal 7 Serie modellen op waterstof liet rijden - zonder al teveel succes - is het merk nu een partnership aangegaan met Toyota om waterstof verder uit te bouwen.
Voor sportiviteit en nog langere afstanden houdt BMW de komende jaren vast aan de verbrandingsmotor, maar dan wel zo efficiënt mogelijk. In 2020 wil BMW de eerste componenten productieklaar hebben, om in de jaren erna te komen met een auto op waterstof.
Brom
De cardanas van de 5 Serie Gran Turismo heeft plaats gemaakt voor een van de meest bizarre brandstoftanks die we ooit gezien hebben. Als we de tank naast de auto zien, doet hij nog het meest denken aan een enorme torpedo. In de tank is genoeg ruimte voor 7,1 kg waterstof. Daarmee komt de auto volgens BMW ruim 500 km ver, maar in de praktijk zit het verbruik eerder op één kg waterstof per 100 kilometer.
BMW werkt dan weliswaar samen met Toyota, veel van de ontwikkelingen zijn het resultaat van eigen onderzoek. Zo ook de motor van de 5 Gran Turismo, een 245 pk sterke elektromotor. “Hij is nog niet productieklaar, dus let niet op het geluid”, legt de instructeur nog uit als we instappen, maar eigenlijk maakt de brom juist de hele ervaring af. Die elektromotor krijgt zijn energie van een de krachtcentrale die nu op de plek van de verbrandingsmotor zit.
Zwaar
We rijden rustig over het parcours in Miramas, achter de pacecar aan. Als dit de toekomst van autorijden is, kunnen wij er heel goed aan wennen. De elektromotor is krachtig en heeft veel koppel. Even bijtrekken naar onze voorligger is in no-time gedaan. Toch merk je dat de 5 GT vrij zwaar is door alle toevoegingen, maar het gaat hierbij meer om de aandrijflijn dan om het rijden.
Met een klein beetje verfijning zou de aandrijflijn over een jaar wat ons betreft zo in kleine oplages gebouwd mogen worden. Door de tank op de plaats van de cardansas te plaatsen, is het zwaartepunt lekker laag en is er nog steeds heel dynamisch met de auto te rijden. BMW lijkt ook met waterstof bezig om de leus ‘Freude am Fahren’ waar te maken.
Studiemodel
We parkeren de 5 GT en lopen naar de demonstratie waar BMW laat zien hoe je waterstof kunt tanken. Ons oog valt op een studiemodel dat onder een afdak staat. Het is een van de concept cars voor waterstof en doet sterk denken aan de i8, maar dan zonder al het spoilerwerk. Hij lijkt ontworpen voor Batman, zo stoer ziet de auto eruit. De aandrijflijn van de 5 GT in deze auto, met een beetje meer pk’s en BMW heeft meteen de meest extreme waterstofauto te pakken. Wij willen hem.
Maar, tanken. In principe lijkt het sterk op LPG tanken. Een forse slang moet gekoppeld worden aan de auto. Dat punt zit op de normale plaats, gewoon achter het brandstofklepje. Binnen een paar minuten is de tank weer vol. Waar waterstof tot nu toe nog wist te ontsnappen uit tanks, heeft BMW het voor elkaar dat het waterstofgas gewoon in de tank blijft zitten en het net zo lang goed blijft als bijvoorbeeld benzine. Alweer een prestatie. Een volle tank duurt overigens een minuut of vijf.
Volgende week de laatste aflevering van BMW’s nieuwe technieken. Dan gaan we op pad met een BMW 1 Serie met waterinjectie.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review