Groter
De A4 is gegroeid. Hij meet nu 4,723 meter in de lengte en 1,842 meter in de breedte. Dat is 2,5 cm langer en 1,6 cm breder dan eerst. Als achterpassagier zit je nu een stuk beter, de beenruimte is met 2,3 cm toegenomen. Ook de bagageruimte is iets gegroeid. Als Limousine heeft de A4 een kofferruimte van 480 liter en als Avant 505 liter.
Dat hij groter is geworden heeft overigens geen negatieve invloed op het gewicht. Sterker nog, de A4 wordt afhankelijk van de uitvoering zelfs tot 120 kg lichter dan eerst, dankzij het gebruik van meer lichtgewicht materialen.
Drie benzinemotoren, vier diesels
Instappen in de A4 doe je met 150 pk, zowel op benzine of als diesel. De 1.4 TFSI levert 150 pk en 250 Nm. De tweede benzinemotor is de 2.0 TFSI ultra met 190 pk en 320 Nm. Deze motor heeft in de Limousine, gecombineerd met de zeventraps S-Tronic een verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer en daarmee een uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer. Goed voor 20% bijtelling. De 2.0 TFSI met 252 pk en 370 is voorlopig de sterkste benzinemotor.
Dieselen begint met de 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm. De volgende motor is de 2.0 TDI ultra met 190 pk en 400 Nm. De opvallendste motor is de volgende, de 3.0 TDI met 218 pk en 400 Nm. In de Limousine is ook deze motor goed voor 20% bijtelling, dankzij een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer. De topdiesel is ook een 3.0 TDI, maar dan met 272 pk en 600 Nm. Met het verbruik van 4,9 liter op 100 kilometer is hij nog steeds zeer zuinig, maar net niet zuinig genoeg voor een gunstige bijtellingsklasse. Met deze laatste motor sprint de A4 in 5,3 seconden naar de 100 km/h.
Techniek
Audi heeft veel technieken van de Q7 ook meteen beschikbaar gemaakt in de A4. Je moet dan denken aan de virtual cockpit (kennen we ook uit de nieuwe TT), maar ook aan allerhande veiligheidssystemen. Zo waarschuwt de A4 bijvoorbeeld de inzittenden als ze willen uitstappen, maar er een medeweggebruiker aankomt. Zowel fietsers als automobilisten worden opgepikt door de radars achterin. Diezelfde radars gebruikt de auto ook om bij het wegrijden uit een parkeervak te scannen voor ander verkeer.
Nieuw is ook de predictive efficiency assistant die helpt om zuiniger te rijden, ook op de adaptieve cruise control. Hij scant dan de rijbaan voor de auto, maar kijkt bijvoorbeeld verder vooruit dan één auto. Die adaptieve cruise control heeft nu ook een Stop&Go-functie, zodat bestuurders zonder handen file kunnen rijden tot 12 km/h.
Herfst
Audi heeft de nieuwe A4 ook meteen als Avant voorgesteld. Beide modellen moeten in de herfst in de Nederlandse showrooms staan. In de loop van 2016 komt er nog een g-tron (aardgas) variant bij, met een totale range van zo’n 950 kilometer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review