Nissans Le Mans racer zuinig met banden

VIDEO - De Nissan GT-R LM Nismo blijkt heel zuinig met banden om te springen. Tijdens iedere pitstop op Le Man komend weekend hoopt het team op deze manier 24 seconden te winnen.

Achterbanden

De achterbanden van de LMP1 racewagen van Nissan slijten dusdanig langzaam dat ze zes tot negen stints mee zouden moeten kunnen volgens Nissan. De voorbanden, die 1.250 pk te verduren krijgen, houden het zo'n 3 stints vol. Nog steeds een hele prestatie. De achterbanden hoeven dus minder gewisseld te worden en dat levert het team per pitstop een tijdswinst op van zo'n 24 seconden vergeleken met teams die wel alle banden gaan vervangen.

Michelin

De voorbanden zijn breder (14 inch) dan de achterbanden (9 inch). Dit, omdat de Nissan voorwielaangedreven is en ook een gewichtsverdeling heeft met fors meer gewicht op de voorwielen dan op de achterwielen. De banden zijn speciaal voor de auto ontwikkeld door Michelin. Mocht het gaan regenen op Le Mans, kan Nissan relatief lang doorrijden met de 'wet' achterbanden. Overstappen op een 'intermediate' band kost meer tijd dan het per rondje zou opleveren.

Zaterdag

Komende zaterdag om 15:00 uur gaat Le Mans van start. Nissan strijdt mee in het topsegment, de LMP1, samen met Porsche, Toyota en winnaar van vorige jaren, Audi. De race is live te zien op Eurosport. Wij zijn erbij en zullen je via twitter (@autovandaag), instagram (@autovandaag) en Facebook op de hoogte houden.