TNO: Nieuwe diesels in praktijk niet zo schoon

Benzine- en dieselmotoren zijn de laatste jaren steeds schoner geworden. De nieuwste motoren voldoen aan de Euro6-emissienorm maar TNO meldt dat de dieselauto’s in de praktijk toch meer schadelijke stoffen uitstoten. Het Ministerie pleit voor de Real Driving Emission Test.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf TNO de opdracht de uitstoot van dieselmotoren te onderzoeken. Nu blijkt dat moderne dieselauto’s in de praktijk meer schadelijke stoffen uitstoten dan wordt opgegeven. Met name de uitstoot van stikstofoxiden ligt vaak vijf a zes keer hoger dan wordt opgegeven. Slechts bij een geteste Euro6-diesel – helaas is niet bekende welke – scoorde ook in de praktijk voorbeeldig.

Real Driving Emission Test

De veelal grote afwijkingen in de uitstoot komen voor rekening van de toegepaste testmethode. In de verplichte algemene (verbruiks)cyclus is weinig sprake van de dagelijkse praktijk en daardoor is ook de uitstoot van schadelijke deeltjes rooskleuriger. Staatssecretaris Mansveld maakte zich daarom vorige maand sterk voor een nieuwe testmethode, de Real Driving Emission Test. In Brussel is overeenstemming bereikt om deze nieuwe test – waarbij ook op de openbare weg wordt gemeten – op te gaan zetten. De nieuwe testmethode moet uiterlijk eind 2017 gebruikt worden en een jaar later verplicht zijn voor alle fabrikanten van diesels. De hoogte van de maximale uitstoot van auto’s wordt waarschijnlijk in stappen vastgesteld en ingevoerd.