Land Rover zwaait de 2.2 liter turbodiesel uit en verwelkomt de splinternieuwe Ingenium-diesel die ook bij Jaguar intrede doet. Met twee liter inhoud en vermogens van 150 of 180 pk kan de Discovery Sport krachtig maar vooral veel zuiniger komen voorrijden. De winst bedraagt maar liefst 0.7-0.9 l/100km.
eD4 of TD4
Naast de 2.0 eD4 150 pk uitvoering met voorwielaandrijving - die een verbruik van slechts 4.5 l/100 km laat noteren - is de Discovery Sport er ook weer als TD4 met 150 pk of 180 pk. Deze versies hebben net als de vorige TD4 en SD4-versies vierwielaandrijving en consumeren 5.1-5.3 l/100km.
E-Capability
De handgeschakelde exemplaren zijn desgewenst nog zuiniger met de toevoeging ‘E-Capability’. In dat geval worden banden met een lage rolweerstand gemonteerd en is de motorkalibratie en eindoverbrenging aangepast, waardoor ze 4.9 l/100km consumeren. Deze extra spaarzame versies zijn te herkennen aan de blauwe Sport-badge en 18 inch wielen. Je kunt ze alleen met vijfzits interieur bestellen.
Zit er verder nog een addertje onder het gras? Nee, want het trekgewicht lijdt er niet onder; die bedraagt 2000-2500 kg. De iets kleinere brandstoftank maak je goed met de verbruikswinst van de motoren.
Lagere prijzen
Bovendien zijn de prijzen vanwege het lagere verbruik en dito CO2-uitstoot aanmerkelijk gunstiger, met name in geval van de sterkste diesel. De Discovery Sport eD4 2WD E-Capability is er vanaf 42.250 euro. De vierwielaangedreven TD4 150 E-Capability kost 47.170 euro en staat zonder die extra efficiency voor 47.750 euro in de boeken. De automaatversie heeft geen E-Capability en moet minimaal 51.150 euro opbrengen. In de meest krachtige TD4 uitvoering met 180 pk en E-Capability starten prijzen bij 49.370 euro, zonder E-jasje vraagt de dealer 49.950 euro en met automaat wordt 53.350 euro gerekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review