Zijn dit de autobelastingen van de toekomst?

De toekomst van onze autobelastingen ligt in handen van de staatssecretaris van Financiën, die voor de zomer met Autobrief 2 op tafel komt. Een brede maatschappelijke coalitie probeert hem met een eigen maatregelenpakket op de juiste gedachten te brengen.

De coalitie bestaat uit BOVAG, ANWB, RAI Vereniging maar ook Natuur & Milieu en de Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen. Zij hebben een plan gepresenteerd richting geeft aan de autobelastingen van 2017 tot en met 2020, in de hoop dat staatssecretaris van Financiën (Wiebes) hier in mee gaat. Wat is er bedacht?

20/21% bijtelling

Allereerst is minder marktverstoring en meer eenvoud in het huidige systeem voorgesteld, met een betere balans tussen de particuliere en zakelijke markt. Daarom denkt de coalitie aan één bijtellingstarief van 20 of 21% voor zakelijke auto’s, met een tarief van 7% voor elektrische auto’s. Ook moet de BPM langzaam afgebouwd worden zonder dat dit gecompenseerd zal worden met hogere wegenbelasting of accijnzen. De partijen verwachten dat de inkomsten uit bijtelling deze afbouw kan opvangen. De wegenbelasting blijft vrij voor elektrische auto’s; een halftarief is van toepassing op de plug-in hybrides.

Elektrische auto's

Om de vraag naar elektrische auto’s te stimuleren wordt gedacht aan een innovatiefonds met een budget van 250 miljoen euro per jaar om tot 2020 zowel de aanschaf van nieuw als gebruikte elektrische auto’s (ook: semi-elektrische!) een duwtje in de rug te geven. Voor zowel particulieren als bedrijven.