Nieuw crashcentrum Mercedes-Benz klaar voor actie

Veiligheid heeft bij Mercedes-Benz topprioriteit. Daarom werd twee jaar geleden gestart met de bouw van een nieuwe crashfaciliteit in Sindelfingen en die is nu gereed.

Mercedes-Benz heeft nu naar eigen zeggen de modernste crashfaciliteit ter wereld, met een oppervlakte van 270 bij 170 meter. Het Duitse testcentrum is feestelijk opgeleverd in de ‘zwevende’ testhal van 90 bij 90 meter. Daar worden in de toekomst diverse ongevalsituaties op kruisingen en het voorstadium van ongevallen nagebootst.

1959

Verder biedt het Technology Center for Vehicle Safety de mogelijkheid om alle crashtests zelf uit te kunnen voeren, voor zowel personenauto’s als grote vrachtauto’s. De Duitsers zijn daar in 1959 mee begonnen, gingen in 1973 indoor verder en zullen daar de komende jaren steeds hun handen vol aan hebben nu het modellenprogramma zich in rap tempo blijft uitbreiden. Met behulp van draaibare crashblokken kan relatief snel van opzet worden gewisseld.

150 crashtests

Tot het moment dat een nieuw model geschikt is voor serieproductie wordt het onderworpen aan ongeveer 15.000 crashtestsimulaties en meer dan 150 crashtests. Daartoe behoren - behalve de ca. 40 verschillende botsconfiguraties die voor ratings en de wereldwijde toelating van een auto voorgeschreven worden - ook extreem veeleisende crashtests zoals de roof-drop test die het concern nog aanvullend uitvoert.

Ook gaat Mercedes-Benz in het nieuwe centrum verdere mogelijkheden onderzoeken van Pre-Safe en assistentiesystemen in ongevalsituaties. Om daarbij de fase vóór het ongeval te kunnen nabootsen, is een geautomatiseerd rijsysteem voor deze voertuigen gepland.

2016

Na het opleveren van de nieuwe crashfaciliteit verwachten de Duitsers in het najaar van 2016 te beginnen met tests. In de direct omgeving van het botsproefcentrum werden eerder al een nieuwe rijsimulator, klimaatwindtunnels en een aero-akoestische windtunnel in gebruik genomen.