Ford 1.0 EcoBoost nog zuiniger met cilinderuitschakeling

De befaamde 1.0 EcoBoost motor van Ford wordt mogelijk nog zuiniger. Het merk heeft geexperimenteerd met cilinderuitschakeling en dat resulteerde in 6% verbruikswinst.

De 1.0 EcoBoost driecilinder met 100/125/140 pk is bij Ford succesol gebleken als het gaat om verfijning, prestaties en verbruik. Inmiddels hebben techneuten bekeken of de zuinige eenliter turbomotor nog zuiniger aan het werk kan. Het ‘experiment’ werd uitgevoerd met een verbeterd motormanagement dat werkt met cilinderuitschakeling. Het prototype van de Ford 1.0 EcoBoost beschikt ook over een dual-mass vliegwiel om trillingen verder te onderdrukken.

6% winst

Mede dankzij die cilinderuitschakeling en het vernieuwde motormanagement wist Ford zo’n 6% verbruikswinst te behalen en heeft het merk een antwoord op de komst van bijvoorbeeld de nieuwe 1.0 Turbo van Opel en de 1.0 TSI van Volkswagen, die ook spaarzaam zijn gebleken. Concrete verbruikscijfers of productierijpe beloftes zijn nog niet bekend gemaakt.

Mogelijk kan deze motor als speciale EcoBoost Edition gaan dienen zoals die vorig jaar een enkele keer door Ford is aangekondigd in een persbericht. Het ging toen om een Focus EcoBoost Edition met 99 gram CO2-uitstoot.