Citroën Aircross Concept is krachtig en aerodynamisch

Citroën bouwt verder op de het succes van de C4 Cactus en presenteert eind april de Citroën Aircross Concept met krachtige plug-in hybride techniek. Wat zijn de Fransen van plan? De Chinezen krijgen de primeur.

De Aircross is een vervolg op de C4 Cactus en staat nog meer als SUV op het netvlies. Naast zijn grotere formaat van 4.58 meter en de 22 inch wielen zien we leuke details zoals Alloy Bump, alluminiumschuim die de carrosserie tegen kleine schokken moet beschermen. Eerder kreeg de C4 Cactus al bescherming via luchtkussentjes, AirBump. Om de Aircross goede aerodynamica te geven is de achterruit omrand met Air Sign, iets dat we ook al zagen op de C4 Cactus Airflow Concept. Aan de voorzijde monteert het merk Air Curtains luchtinlaten

12 inch schermen 

Het interieur van de Fransoos is ruim en uitgerust met twee 12 inch HD-schermen, waarvan een mobiel door de passagiers te gebruiken is. Opvallend is de aanwezigheid van twee luchtverfrissers (?!) en zowel luidsprekers als microfoons bij elke zitplaats. Citroën wil op die manier de passagiers makkelijker met elkaar laten communiceren of te telefoneren.

313 pk plug-in hybride 

Onderhuis heeft de Aircross Concept een primeur voor het merk want het is een plug-in hybride. Aangezien het studiemodel op de Autoshow van Shanghai wordt gepresenteerd – de grootste markt voor Citroën is China -  verwondert het ons niet dit een plug-in hybride met 1.6 THP benzinemotor is. Die viercilinder levert 218 pk, geassisteerd door een 95 pk sterke elektromotor op de achteras. Hiermee kan de AirCross zo’n 50 kilometer elektrisch rijden. Volle kracht vooruit is er 313 pk beschikbaar en haalt de Aircross 100 km/u in slechts 4.5 seconden.