Nieuwe looks
De Mercedes-Benz GLE betreft het faceliftmodel van de M-Klasse. Hij bijpunten van de looks zet de SUV stoerder en tegelijkertijd eleganter op de kaart, vinden wij. Dat zien we in het interieur aan de nieuwe ledersoorten, andere inleglijsten en kleine details zoals een nieuw stuurwiel.
Nieuw in de GLE is ook het grotere semi-losstaande COMAND-scherm, want voorheen zat het display in het dashboard verzonken. Daarnaast doet een 360 graden camera intrede en staat de auto in verbinding met de dealer en berijder via Mercedes Me. Op de optielijst prijken verder AMG Line in- en exterieur pakketten met inch 20 wielen.
Plug-in hybride
Zoals eerder gemeld is het motorpalet van de GLE helemaal bij de tijd. Aan de basis staat de 250d viercilinderdiesel (204 pk) met achter- of vierwielaandrijving en slechts 140 gram CO2-uitstoot, maar er is ook een 350d zescilinder of GLE 400 of GLE 500 op benzine, waarbij de 63 AMG-versies aan de top staan. Hoewel diesels in dit segment de overhand hebben, zal nu voor Nederland de GLE 500e plug-in hybride met 14% bijtelling dit jaar het meeste in trek zijn.
422 pk/79 gram CO2
Deze plug-in hybride heeft dezelfde 422 pk sterke aandrijflijn als de S500e – een 3.0 liter zescilinder en elektromotor - maar dan gecombineerd met permanente vierwielaandrijving. Een uniek gegeven in het segment, nu de concurrenten X5 xDrive40e en XC90 T8 Twin Engine (viercilinders) alleen vierwielaangedreven zijn wanneer de elektromotor op de achteras meedoet. Onderaan de streep stoot hij 79 gram CO2 uit maar als het moet sprint hij in 5.3 seconden naar 100 km/u of haalt-ie 245 km/u. Volledig elektrisch kom je 30 kilometer ver.
Trekgewicht
Heeft de GLE 500e daarmee ook het ultieme trekgewicht van een grote SUV? Niet helemaal, maar er mag alsnog 2000 kg aan de haak. Ook de bagageruimte is iets kleiner (480 liter ipv 690 liter) omdat de laadvloer vanwege de accuplaatsing hoger is komen te liggen. De bank kan nog wel plat en dan komt de maximale laadruimte op 1800 liter.
Prijzen
Bij zakelijke inzet kent de GLE 500e 14% bijtelling en dan komt de netto-bijtelling op minimaal 482 euro per maand, zijn prijs bedraagt 79.500 euro. De 250d start bij 67.600 euro, gevolgd door de GLE 400 a 87.500 euro. De GLE 500 komt op 123.700 euro, met de 167.000 euro GLE 63 AMG en 175.900 euro kostende GLE 63 AMG S aan kop.
AutoRAI
Kijken, voelen en ruiken kan op de AutoRAI 2015. Althans, aan de GLE Coupé. De GLE staat vanaf 12 september bij de dealer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review