Nieuwe naam en ander gezicht
Als de nieuwe coupe-versie van de Mercedes M-Klasse als GLE Coupé wordt aangeduid, ligt het voor de hand om de M-Klasse zelf tot GLE om te dopen. En zo geschiedde. Los van de naamswijziging haalt de SUV het nieuws met een facelift, die naar onze bescheiden mening goed heeft uitgepakt, of je nou de gewone, AMG Line of AMG-versie kiest. Ook in het interieur zien we smakelijke vooruitgang, onder meer met het grotere mediadisplay voor infotainment en het COMAND touchpad.
GLE 500e
Terwijl alle bestaande motorisaties zoals de GLE 250d diesel, GLE 400 en GLE 500 zijn aangepakt en de dieselmodellen met een negentrapsautomaat een nog lager brandstofverbruik noteren, is de GLE als 250d voor het eerst (desgewenst) louter achterwielaangedreven. De 204 pk diesel levert dan 480 Nm ipv 500 Nm voor de 4Matic-versie. Belangrijk is de GLE 500 e plug-in hybride; de combinatie van een zescilinder benzine en een elektromotor resulteert in 442 pk/650 Nm en toch slechts 78 gram CO2. Daarmee haalt de GLE 500e een brandstofverbruik van 3.3l/100km en scoort hij 14% bijtelling bij zakelijke inzet.
AMG baas boven baas
Heel andere koek zijn de GLE 63 AMG en GLE 63 S AMG, de sportieve topversies uit het gamma. Dit potige duo staat in de startblokken met een compleet nieuw onderstel en aangepaste 4MATIC en buldert via de AMG 5,5-liter V8-biturbomotor, goed voor respectievelijk 557 pk en 585 pk. De GLE 63 S AMG laat met zijn vermogen de Cayenne Turbo S, BMW X5M en Range Rover Sport SVR subtiel achter zich en sprint hij in 4.2 seconden naar 100 km/u. Met het optionele Driver’s Package bedraagt de topsnelheid 280 km/u in plaats van 250 km/u.
De nieuwe GLE wordt door Mercedes-Benz op de New York International Auto Show 2015 voorgesteld op 1 april en komt later dit jaar naar Nederland.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review