De eerste wereldprimeur van Volkswagen in Shanghai was de Tiguan HyMotion, een versie die voorzien is van een brandstofcel die op waterstof werkt en energie levert aan de elektromotor. De Tiguan HyMotion met brandstofcel betreft een Zero Emission SUV. Een knap staaltje ontwikkeling, want deze compacte SUV is pas net op de markt verschenen. De reeds leverbare verbrandingsmotoren, TSI en TDI dieselmotoren leveren goede prestaties en verbruiken weinig brandstof. De dieselversie voldoet als enige in zijn segment al aan de strenge Euro5-emissienormen die pas eind 2009 van kracht worden.
De Passat Lingyu, de tweede VW-wereldprimeur in Shanghai, is eveneens Zero Emission auto. Het merk gooit alles uit de kast, want dit prototype is in samenwerking met de Chinese Tongji Universiteit ontwikkeld. Wereldvreemd is Volkswagen dus niet.
Aan de Challenge Bibendum 2007 nam ook de Jetta BlueTDI deel. Onder de motorkap van deze Jetta ligt een moderne dieselmotor met NOx-katalysator welke de NOx-uitstoot met 90% reduceert. Een belangrijk pluspunt.Het klinkt misschien vreemd, maar de BlueTDI techniek maakt in 2008 zijn debuut op de Amerikaanse markt.
Buiten een Passat Lingyu heeft het merk ook een Passat met een experimentele krachtbron ontwikkeld. Een compressor en turbo uitgeruste TSI EcoFuel. Zijn motor loopt op aardgas (CNG) en combineert lage emissiewaarden met dynamische prestaties. |
Ook is Volkswagen met een nieuwe visie op de huidige verbrandingsmotoren aan de slag geweest. De techniek heet CCS, Combined Combustion System, een krachtbron die de beste eigenschappen van een benzinemotor en dieselmotor combineert. Dit type motor is gemonteerd in een Touran. Zijn revolutionaire motor presteert nagenoeg zonder CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.
Met aandrijfconcepten zoals de brandstofcel, de BlueTDI, de TSI EcoFuel en de CCS-motor liet Volkswagen in Shanghai zien dat het merk ook hard werkt aan een schone toekomst.