Submerk
“We willen het apart houden. BMW i is een submerk, net zoals BMW M. Het mooie daarvan is dat je producten kunt maken die iets scherper of iets anders zijn dan wat je in het grote moedermerk doet”, vertelt van Hooydonk. “We hebben ons het zo voorgenomen: in BMW i willen we de meest efficiënte BMW’s maken die we kunnen bedenken en in BMW M de meest dynamische BMW’s maken die we kunnen bedenken. In beide submerken kunnen we behoorlijk extreem zijn, maar qua design willen we dat de submerken duidelijk een eigen expressie hebben.”
Leren
Hoe verschillend de submerken ook zijn, er wordt wel geleerd van elkaar. “Uit BMW i leren we veel over efficiëntie en over materialen. Over andere aandrijftechnieken. Dat zal ook in de andere merken ingezet worden.”
Combinatie
In het moedermerk BMW is volgens van Hooydonk de best mogelijke combinatie tussen BMW i en BMW M te maken. De designer neemt de nieuwe 3 Serie als voorbeeld. “Dat model is ook de basis voor een M3, dus er moet al genoeg dynamiek in zitten om later een M3 te worden. En we leren uit het design van BMW i heel veel over efficiëntie en een 3 Serie is natuurlijk ook een model dat steeds efficiënter moet worden in de toekomst.”
Sprongen
Van Hooydonk geeft aan dat er sinds BMW i ook grotere stappen in design verwacht worden bij andere modellen van BMW’s. “BMW i heeft ons aangemoedigd vooruitstrevend te zijn. Om heel eerlijk te zijn, toen we die BMW i producten maakten, wisten we niet of we niet misschien te ver zouden gaan. Het is een design dat uit de toekomst lijkt te komen, maar je kunt het nu kopen. En dat lijkt geaccepteerd te worden. Sinds de i8 er is verwacht men van het moedermerk ook weer grotere sprongen en dat vinden we niet erg. Dat is zeker een goed effect, maar dat betekent niet dat we precies dat design ook op een BMW moeten doen."