Volvo heeft met de nieuwe XC90 weer voor de comfortabele weg gekozen die uitnodigt tot ontspannen rijden, zeker met de optionele luchtvering en de 20 inch wielen die op de persdemo zijn gemonteerd. Van Duitse dynamiek moeten ze in Zweden niets weten, maar dat houdt ook in dat de besturing erg licht is en weinig gevoel geeft. Een compliment waard is het feit dat de nieuwe XC90 circa 200 kilo lichter is dan zijn voorganger (D5), terwijl de afmetingen zijn toegenomen en er zowel voor- als achterin meer ruimte is. Standaard is de nieuwe XC90 een zevenzitter, ook de T8 plug-in hybride (dankzij de plaatsing van het accupakket in middentunnel).
Geen luide keel
De combinatie van de 2.0 liter viercilinder turbo-/superchargermotor met de electromotor komt goed tot zijn recht. Hoewel de gasreacties van de XC90 T8 soms wat onnodig bruusk zijn, voel je niets van het aan of afkoppelen van de verbrandings- of electromotor. Wanneer alle zeilen worden bij gezet (400 pk) is de XC90 erg vlot en zet hij geen grote of lelijke keel op. Onze hunkering naar een zes- of achtcilinder is vrijwel direct verdwenen. De weerstand in het rempedaal voelt zoals bij veel plug-in hybride nog wat onwennig en is minder goed te compenseren. Maar ja, zo krijgt de techniek wel kans om remenergie te regenereren. Gedurende de testroute (en met één vol accupakket bij de start) reden we gemiddeld 1 op 10. Het praktijkverbruik valt of staat met het 'stekkeren', dat moge duidelijk zijn.
Apple Carplay
Een aanrader is het Bowers&Wilkins audiosysteem met 19 speakers en een subwoofer. Het kost een schappelijke 3330 euro maar trakteert je op fraaie, volle klanken. Een CD-speler is door ruimtegebrek op de T8 niet leverbaar, op alle andere uitvoeringen komt hij voor 110 euro in je middenconsole. Het nieuwe Sensus infotainmentsysteem werkt na een korte introductie zeer prettig en handzaam. De look and feel van het hele interieur is gewoon heel goed. Fijn te weten: de veelbesproken Apple Carplay kan voor 300 euro als ‘voorbereiding’ worden besteld, waarna in week 46 een software-update beschikbaar is om het te activeren.
Morgen gaan we opnieuw testrijden in de nieuwe Volvo XC90, maar dan nemen we de D5 AWD-variant onder de loep. Met 225 pk/470 Nm en 21 inch wielen, om precies te zijn. Daarna volgt de volledige rij-impressie.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review