Autoverkopen: 2014 was een goed jaar voor deze merken

Ondanks dalende autoverkopen toch een paar leuke stijgers

Het jaar 2014 zit er op en dus zijn de verkoopcijfers van 2014 op een rij gezet. Niet helemaal verrassend zijn er een kleine 7% minder auto’s verkocht dan in 2013. Toch mogen een aantal merken niet klagen, al dan niet vanwege bijtellingsvriendelijke leasetoppers.

Evaluatie autoverkopen 2014 en vooruitzicht verkopen 2015.
Nissan

De decembermaand leek er goed uit te gaan zien door een kleine eindspurt; verschillende populaire leaseauto’s zoals de Volvo V40, Skoda Octavia en Peugeot 308 SW werden nog veelvuldig geregistreerd. Ook door verhogingen van de BPM waren kleine auto’s eveneens in trek. Onderaan de streep bleef de teller hangen op 36.424 auto’s en dat is 6.4% minder dan in december 2013. Maar die maand was exceptioneel vanwege aflopende voordelen in de bijtelling van elektrische en hybride personenauto’s.

Daling
In heel 2014 zijn er 387.835 auto’s verkocht en dat is een daling van 6,9% ten opzichte van 2013. Als vanouds deed Volkswagen de beste zaken, gevolgd door Peugeot, Renault, Opel en – dicht op Opel, Volvo. Op modelniveau zijn het louter leasetoppers die de top-5 figureren: de Golf, Clio, 308, Octavia en V40.

Deze merken in de plus
Verschillende merken hebben in 2014 betere zaken gedaan dan in 2013, soms vanwege het hebben van een bijtellingstopper (Seat, Peugeot, Skoda), of vanwege modeluitbreiding (Fiat, Porsche, Mercedes-Benz, Maserati, Mini). Nissan en Dacia zijn de grootste stijgers van 2014. Ook opvallend: Tesla verkocht in 2014 nog meer Model S-sen dan in 2013; het werden er 1465.

Vooruitblik
Voor 2015 verwacht de branche nog een lichte groei van de autoverkopen, tot circa 400.000 auto’s. Vooral in de laatste maanden van het jaar houdt de branche rekening met een toeloop vanuit de zakelijke markt, met het oog op de grote wijzigingen voor de fiscale bijtelling vanaf 1 januari 2016.