Facelift voor de Mazda3

In 2003 introduceerde Mazda de opvolger van de 323, de Mazda3. De Japanners vonden het na 3 jaar tijd om de beide

In 2003 introduceerde Mazda de opvolger van de 323, de Mazda3. De Japanners vonden het na 3 jaar tijd om de beide carrosserie varianten een facelift te geven.

Vanaf het begin is het duidelijk dat de hatchback het populairst is onder de kopers. 70 Procent van alle verkochte 3’s is de hatchback variant. Dat is ergens ook wel logisch, de traditionele sedan is al een tijdje uit de mode. Verder is het opvallend dat de 1.6 liter met 105 pk verreweg de meest verkochte uitvoering is van de Japanse middenklasser.

Mazda heeft het uiterlijk van de 3 licht aangepast om onder andere meer onderscheid te maken tussen de hatchback en de sedan. Beide carrosserie varianten krijgen een licht gewijzigde voor en achter bumper om een meer krachtiger aanzien te krijgen. De karakteristieke doorzichtige achterlichten hebben nu zwarte sierringen rond de lichten en er zijn nieuwe lichtmetalen wielen leverbaar. De sedan heeft een chroomstrip boven de grille voor meer onderscheiding, terwijl de hatchback nu een grille heeft die deels in de carrosserie kleur is gespoten. Dit zorgt volgens Mazda voor een meer sportieve uitstraling. Tot slot kun je de facelift herkennen aan de zeven nieuwe lakkleuren. Mazda levert in navolging van de Mazda6 nu ook de Mazda3 in GT-M uitvoering. Deze krijgt 17 inch lichtmetaal, rechthoekige mistlampen, speciale voor en achter bumpers, zijskirts, een achterspoilers en achterlichten met LED-technologie mee.

Ook het interieur heeft een verfrissingkuur gekregen. Binnen in zijn er nieuwe materialen en kleuren beschikbaar die samen met de aluminium accenten voor meer comfort moeten zorgen. De mensen die van chique houden kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een grijs interieur, terwijl de sportief ingestelde rijder kan kiezen voor een grijs / zwarte variant. De tellers zijn tegenwoordig uitgerust met een zilverkleurige ring. De Exclusive, Touring en Executive uitvoering krijgen binnenin die zilverkleurige ring nu witte wijzerplaten met blauwe verlichting. De GT-M uitvoering heeft juist zwarte wijzerplaten.

Het motorengamma is licht aangepast. De 2,0 liter motor krijgt een nieuwe handgeschakelde zesbak en er werd S-VT (sequentiële klepbediening) toegevoegd aan de motor. Dit systeem zorgt ervoor dat de cilindervulling geoptimaliseerd wordt, waardoor het maximum koppel 500 toeren eerder beschikbaar is. Alle andere motoren houden trouwens de handgeschakelde vijfbak. Wel zijn alle motoren iets zuiniger geworden.

Ook het koetswerk is aangepast wat moet zorgen voor een meer dynamisch weggedrag. Of dit echt zo is kun je binnenkort lezen. Autovandaag is namelijk bij de introductie van de Mazda3 aanwezig.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.