Mild hybrid
De naam zegt het al een beetje: het gaat hier niet om een full hybrid of een plug-in hybride, maar om een milde vorm van een hybride. Er wordt een klein accupakket in de auto gestopt, dat alle elektrische systemen laat werken, zodra de motor uitschakelt. Bijvoorbeeld bij stop-/start-situaties of als je het gaspedaal loslaat (tot 130 km/h!). In totaal maakt het de auto zo’n 20 kg zwaarder, maar scheelt het in de cyclus zo’n 5 tot 8 gram CO2 per 100 kilometer. Voor sommige auto’s precies genoeg om weer in een andere bijtellingsklasse te vallen in Nederland.
De testauto waarin we het mochten uitproberen was van buiten een doodnormale Golf Variant. Van binnen overigens ook, op 1 knopje na. Dat nieuwe knopje schakelde het accupakket in, waarmee de auto geschikt is om te ‘coasten’ zonder dat de motor aan staat op hogere snelheden. Eigenlijk voelt het heel natuurlijk, de motor die af en toe stopt, zodra hij niet nodig is. Full hybrid modellen doen het immers al. Alles functioneert verder exact hetzelfde als de motor uit staat: de stuurbekrachtiging, de remmen, etc.. Zodra de accu’s te leeg zijn, schakelt hij de motor niet uit, maar door een paar keer te remmen waren de accu’s alweer vol. Een techniek die dus niet hinderlijk is, maar wel CO2 kan besparen.
10-DSG
Volkswagen levert de Passat op dit moment met maximaal 7 versnellingen. In de toekomst worden dat er 10. Door een paar kleine wijzigingen door te voeren aan de 7-DSG en ervoor te zorgen dat een paar assen ook in een andere richting kunnen draaien, heeft Volkswagen er tien versnellingen uit weten te toveren. Nouja, we schrijven tien, eigenlijk zijn het er twaalf. Maar daarover zometeen meer. Hij is volledig in-house bedacht en moet in veel modellen gebruikt gaan worden.
In de negende versnelling heeft hij ongeveer dezelfde overbrenging als de zevende versnelling nu. De 10 is dus een soort van super overdrive. Puur bedoeld voor een lager toerental en - in veel gevallen - een iets lager verbruik. Toch is het in principe mogelijk om ook nog naar de 10.5 te schakelen en heeft hij ook een 0.5. Die versnellingen worden niet altijd gebruikt, maar de 0.5 kan bijvoorbeeld handig zijn bij wegrijden met een zware last. De 10-DSG kan een koppel van maximaal 550 Nm aan. Het is nog even de vraag of de versnellingsbak dus gekoppeld gaat worden aan het nieuwe 2,0 liter dieselblok met 272 pk.
Stop-start 2.0
We mochten ook even spelen met de nieuwe generatie van Volkswagens stop-/start techniek. Nu slaat de motor af bij stilstand, in de toekomst moet hij al bij 7 km/h afslaan. Om het uit te proberen remden we lichtjes tot 7 km/h en lieten toen onze voet een beetje los. De auto had door dat we wilden blijven rollen en sloeg niet af. Iets meer druk, en jawel: de motor ging keurig af bij 7 km/h. Ook hier geldt dat als je de voet van de rem haalt, hij direct weer aanslaat. Weer een techniek die niet hinderlijk is, maar wel nét iets van CO2 kan besparen. Alles voor dat laatste beetje efficiency, dat blijkt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review