Cadillac CTS-V: And the winner is...

Supersedans met meer dan 500 pk zijn er genoeg, maar zoek je er een met 600 pk, dan is de keuze vrij beperkt. Cadillac voegt vandaag een nieuw lid aan die eliteclub toe: de nieuwe CTS-V.

Horsepower sells cars...

Pk’s heeft de Cadillac CTS-V namelijk in overvloed: 649 om precies te zijn. Flink wat meer dan zijn Duitse concurrenten als de BMW M5 (560 pk) Mercedes-Benz E 63 AMG S (585 pk). Die auto’s zijn ook nog eens begrensd op 250 km/h (en optioneel op 280 of 300 km/h). De CTS-V knalt bij die snelheid nog vrolijk verder met zijn supercharged 6,2 liter V8. De topsnelheid is namelijk 320 km/h volgens Cadillac.

Torque wins races

Maar niet alleen pk’s zijn belangrijk, het koppel speelt ook een grote rol. De Mercedes E 63 AMG S heeft een koppel van 800 Nm, dus dat moest natuurlijk ook verslagen worden. En jawel: de Cadillac heeft een koppel an 855 Nm. Arme, arme achterbanden. Het resultaat is dat de auto in 3,7 seconden van 0-96 km/h (60 mijl per uur) moet kunnen sprinten. Niet zo snel als de vierwielaangedreven Mercedes E 63 AMG S, maar wel snel genoeg om de achterwielaangedreven BMW M5 en de standaard E 63 AMG voor te blijven. Met een Audi RS6 moet het tot de 100 km/h aardig gelijk op gaan. 

Compleet nieuw

Cadillac heeft zoveel onderdelen veranderd ten opzichte van een normale CTS, dat de CTS-V eigenlijk een helemaal nieuwe auto is. De body is 25% stijver gemaakt ten opzichte van het normale model en hij heeft, om een kleine greep uit de wijzigingen te doen, een standaard carbon motorkap, magnetische dempers, Recaro stoelen, 390 mm Brembo zespots remmen voor en 365 mm vierpots Brembo remmen achter, een elektrisch sperdifferentieel, 19 inch wielen en aangepast spoilerwerk voor meer downforce.

Het blijft wel een Cadillac, dus ook aan de nodige luxe is gedacht. De stoelen (20 weg verstelbaar, gekoeld en verwarmd), bekleed met semi-anilineleder, een 12,3 inch groot navigatiesysteem een Bose Surround sound-systeem zijn standaard.

Detroit

Cadillac toont de auto voor het eerst aan het publiek op de North American International Auto Show in Detroit in januari. In de zomer moet hij op de markt komen in de Verenigde Staten. In Europa wordt hij pas in 2016 geïntroduceerd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.